Skidoo xrs 800 etec 2011 vs rush 800 PRO r 2011

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Vilket är bästa köpet och varför? Åker mestadels led och söker en hållbar bus skoter som gärna går på rullen !

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
TROR skidoo går bättre på rullen och tål mera stryk plus att rush boggien är tung...
baserat på filmer och videos så jag vet inte igentligen.
rushen är ju grym på led dock

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Aldrig kört någon av dem själv, men rushen ligger betydligt bättre i pris, så frågan är om de är värt att satsa på skidoon ändå? Värt mellanskillnaden?

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
En kompis åker en XRS 600 etec, dock en tolva. Den går hårt både på led och på rulle. Så en 800 kan inte vara annat än värre än den. :) Dock hade väl 11 800cc lite problem med rem?

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Köp rush min har inte tagit en rem sen köp och köper du skidoon får du lägga undan 10000:- för remmar :) och det är inte tagit från luften har ägt både 600 och 800 xp. min e nerdrevad och fjädringen e grym på leden och går otroligt bra utanför också! Dessutom e de betydligt bättre pris! Och 800 levererar.

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Lätta att få rush att gå på rulle? Soppa förbrukning ? Skrämmer mig lite med skidoons rem problem, varför äter dem remmar? Måste ju finnas en lösning !

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Ja kolla youtube dock tror jag att en 44" matta gör susen om man vill att den ska resa lättare! Glömde skriva att det var -08 800 och 600 var en TNT -09 båda motorerna var fel linjerat från fabrik och har man då stumma variatorer som xpn blir det ju väldiga sne nötningar på rem och trots att de var gjort det mesta för att förhindra slitage så som linjering, variator kittat, ner drevning, silikon tätat igen alla springor runt buken för att förhindra snö intag, bytt till 44" mattor, mesh ventilerat alla luftintag mm plus en massa tid! Så fort man kört in remmen och vek ut i pudret o burka runt så tog remmen stryk o hade man kört fast var remmen veck direkt!

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Och trots att TNT bara har 105 hk så drog den rem dock mindre än 800 men man blev rätt besviken ändå! Tror att dom fått till lite problem med fjolårets justeringar på freeriden men det är ju den enda om ja inte är ute o cycklar som fått nån typ av snowdeep kalibrering?! Pga att -11 freeride fick sådan negativ kritik.
Med rushen kan jag burka o leka hur mycket som helst och ändå går det att röra på direkt efter utan att rent ut sagt få bränn skador som på xpn!

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Alltså röra på variatorerna :) den drar ungefär 3l / mil ungefär inte så stor koll jag brukar bara vri på nyckeln o gasa , men det är ju olika faktorer som spelar in .. körstil, väderförhållanden, landnivå.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
En kompis har kört 250+ mil med sin XRS -11 utan att byta rem. Den går på rullen när du vill att den ska gå på rullen och är enligt min mening en fantastisk maskin. var jag inte ute efter en lång hade jag köpt en sån DIREKT.

Brasklappen i detta fall är att varken jag eller han kört/ägt en Rush.

Han har högre inslag, SLP och 44mm matta iofs, men den går förbajjat fint och smärtfritt som sagt. Bara mata. Sopade banan med mig på led, både när jag körde boondocker och freeride och lynx. Även den första halvmilen, innan jag var trött.

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
okej det beror kanske på körstil?! klart kör man efter leder ska det ju inte vara några problem för där är det ju inga direkta påfrästningar.

Men jag berättar bara vad jag vet och efter egen erfarenhet, jag har absolut inget annat ont mot ski-doo har bara kört brp innan bytet till rushen och det enbart pga rem problemen, reven hade inte alls samma problem men då var inte sekundären stum häller.

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Kan inte säga mycket om rushen förutom att boggien spricker rätt mycke vid mycke påfrestningar alltså skenorna inte saxarna fast de beror kanske lite på hur hårt man kör.

Ski-doon har jag bara gott att säga om, förbannat stabila chassien, bra fjädring och mycket motor. Remproblemet iaf med v-kit försvinner helt. Visst maskinen är lite dyrare men då tål den iaf allt du kan ge den och lite till.
Har tävlat med en RS 600 och de är ju samma maskin förutom boggien då. Den är jävligt rolig att leka med, skön att hoppa med och stabil i luften. Maskinen går exakt dit du vill ha den.
Så i dehär fallet är valet självklart för mig och de är alltså 800 e-tec om man ska leka och hoppa osv mycke. Bättre komfort i en kort maskin är nog svårare att hitta.
OBS dehär är mina åsikter och dedär med skenorna på rushen är från en som kört backe och cross med en sån.
Tror dock inte du blir missnöjd va du än väljer men ska du åka rulle så är ski-doon oslagbar!