skidoo xrs 800-07 går dåligt

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
hejsan, har en skidoo xrs 800-07 med powertek motorn som jag har problem och skulle behöva lite hjälp med. var ute igår och körde och då gick den precis som den skulle men ett tag innan vi skulle hem började den gå som en kråka på höga varv. på låga varv går den bra men när man gasar på börjar den bara blöddra.
idag när jag var ute och körde så gick den bra i 10 minuter innan precis samma sak händer. kan nämna att skotern stått i varmgarage och tinat av. Jag har testat bytt tändstift men fortfarande ingen förbättring. ska testa rengöra förgasarna också.....!

önskar så många tips som möjligt då jag ska ut och köra nästa helg...
tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den surblöddrar kan det vara tändningsfel men stuper den o poffar kan de vara Skit i flotörnålmunstycke eller högfartsmunstycke. Börja med det enklaste rengöring av fuggar för det är bra i vilket fall.
Om den går bra på full gas från stillastående och ca 50-100m innan bekymret kommer är det troligast slang gummislimsa i nålmunstycket på någ av förgasarna. I värsta fall har soppapumpen gått väck så den ger för lite bensin när du kommit iväg en bit på full mutter. Om den omedelbart går dåligt när du slår full mutter är det i bästa fall högfartsmunstycket som sitter igen.

Vi håller tummarna för att det inte ska vara tändfel för det är inte kul.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Tändningsfel borde det inte vara eftersom den går bra ett tag. Den börjar blöddra nästan direkt du trycker fullt. Som att den hoppar mellan 2-1 cylinder när man trycker fullt. Blir som ingen kraft i den...
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Börja med förgasarna du men ett tändfel kan det mycket väl vara även fast slanten ligger på soppa tillförsel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tändningsfel borde det inte vara eftersom den går bra ett tag. Den börjar blöddra nästan direkt du trycker fullt. Som att den hoppar mellan 2-1 cylinder när man trycker fullt. Blir som ingen kraft i den...
Om den går bra ett tag så är det 50%50 elfel/bränsle men vi hoppas på skit i förgasare. Om det skulle vara så illa att det är elfel sätter jag pengen på statorn om den går riktigt i någon minut från kall motor.

Om den inte ger full effekt en liten bit ens sedan felet uppstog så bör du även kolla komptrycket så inte det haveri i någon av cylindrarna. Kompprov är ju enklaste testet och även bra att veta hur jämn den är i kompet.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Efter jag rengjort förgasarna så går den precis likadant. Det är som du säger att när den blir varm så tappar den all kraft i det sista när man trycker på, man hinner köra mellan 5-7 min ungefär och då går denbra men efter det går den jättedåligt... Kanske kan vara statorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Efter jag rengjort förgasarna så går den precis likadant. Det är som du säger att när den blir varm så tappar den all kraft i det sista när man trycker på, man hinner köra mellan 5-7 min ungefär och då går denbra men efter det går den jättedåligt... Kanske kan vara statorn?
Aj fan då lär de vara statorn. Mät ohm värdet kall och sedan när den jäklas (varm). Värdet kan ökar ca 10% när den blir varm lite högre ohm värde är ok. Ta redan på vilka kablar du ska mäta mellan och ohm värdet .Men de är inte säkert att ohm värdet är fel med avstängd motor då både vibrationer och värme påverkar mätningen. Bäst är när statorer går väck helt o hållet eller när man mäter sig till helt fel värde på dem.

Timrå elbyggnad lindar om statorer så du vet .
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Okej, blir att prova byta stator helt då jag lånat en beggad stator av en kompis:) han hade också en avdragare till den. Återkommer då jag testat!