skidoo summit 583 vill ha lägre tillslagsvarv!!!

renthal

Medlem
8 nov 2014
6
0
1
kramfors
Tjena alla! som rubriken lyder vill ha lägre tillslagsvarv då jag har drevat ner och åker mest runt i skogen å tomtar på! just nu är tillslagsvarvet på 3000 vilket känns lite högt skulle kanske vilja ha på 1500-2000 ?? , det sitter en lila lila fjäder i primären just nu inget gjort åt sek , så om någon själv har gjort något sånt här så skulle ja gärna vilja veta vad ni ha gjort :D

renthal

Medlem
8 nov 2014
6
0
1
kramfors
jo för nästan varjegång jag skall smyga iväg så gräv skotern ner sig , tänkte ja om jag sänker så att skotern börja driva tidigare må den ju kunna smyga bättre är som sagt mest ute i skogen mest därför :)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Visst kan du sänka men 1500-2000 är farligt lågt, nästan så den kan dra iväg utan gas.
Kolla vad du har för ramper så det inte är startgrop i dom.
Om inte så byt till en mjukare fjäder. Om du har drevat ner så kanske den övervarvar något också.
Kolla det sen justerar du start och sluttryck för att hamna rätt.
Gissar att lila/lila är 160/320. Lämpligt kan då vara 100-130 i starttryck och 290-320 i slutryck.
Googla tra spring chart.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sätt i det alla byter ut på nyare skidoo 413 ramper med 100 i starttryck. Då kan du smyga som en katt =)

Men om jag får gissa så är något väldigt fel i dina variatorer om du har problem med att du gräver ner dej med 3000 i tillsagsvarv

renthal

Medlem
8 nov 2014
6
0
1
kramfors
Om jag skulle sätta in 413 ramper vad mer måste jag då göra åt variatorn?? hade tänkt renovera variatorn på engång men tänkte mer måste jag göra något åt sek variatorn åxå eller räcker det med primära??

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om jag skulle sätta in 413 ramper vad mer måste jag då göra åt variatorn?? hade tänkt renovera variatorn på engång men tänkte mer måste jag göra något åt sek variatorn åxå eller räcker det med primära??
Svårt att säga då jag inte vet vad det sitter för ramper där nu.
Men börja med att ta isär primärvariatorn och se över rullar. viktarmar mm för jag misstänker något är galet där om du har så kraftigt tillslag på 3000varv.
Och då kollar du vilka ramper som sitter där.

Med tanke på åldern på skotern och särskilt om den gått långt är nog båda variatorerna i stort behov av service