Skidoo Freeride 2014-2015 köpråd?

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Tjenare!

Funderar på att införskaffa mig en freeride 146".
2014 eller 2015.
Finns de nå "sjukdomar". Något man ska tänka extra på?
Soppa samt olje förbrukning?
Missnöjda eller nöjda med freeriden?

Tacksam för svar.
Mvh

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tjenare!

Funderar på att införskaffa mig en freeride 146".
2014 eller 2015.
Finns de nå "sjukdomar". Något man ska tänka extra på?
Soppa samt olje förbrukning?
Missnöjda eller nöjda med freeriden?

Tacksam för svar.
Mvh
Inte haft en 146:a åkte en 154 i fjol.

Väldigt missnöjd med den maskinen.

Positivt, gick rätt bra och var faktist ganska smidig. Åkte med en RAS2 framvagn.

Tog mycket olja dock kom jag ifrån en poo, soppa nja inte så billigt som man brukar höra att dem ska gå. Beroende på hur inspirerad jag var så 5L+ fick man igenom.

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Kör med en 154-14 och en 154-15 vilka jag är jävligt nöjd med,14 har 36 framvagn vilket gör den något smidigare. Har en kompis som kör en 146-14 vilken han också är mycket nöjd över.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag skulle köpa en -15 bara pga färgen ;)

Körde runt 80mil med min ifjol - inga konstigheter - klart den vill ha lite olja, mer än Polaris, men du köper inte skoter för att bry dig särdeles om olja och bensinförbrukning. Ledåkning i sakta mak så är den hur som helst aningen snällare på bensin än sina kollegors 800-snurror (min erfarenhet - finns säkert undantag - och det kan ju kanske kompensera olja isåfall).

Kanonmaskin! Jag bytte enbart för att jag är "dum i huvvet" och ångrar mig redan en smula.

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jag har kört en 14 freeride dock en 137" 2 säsonger och är riktigt nöjd. Finns självklart saker att klaga på som alla andra maskiner, såsom oljeförbrukning och original variator bestyckningen är usel men en riktigt rolig maskin. Hett tips kolla även på 137", RIKTIGT bra i snön dom med och det är coolare att ha kort. PS min är till salu :eyebrows:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Grymt nöjd med min, helt klart bästa köpet 2014.
Ska man göra något så är det på variatorsidan det finns förbättringspotential.
Drar ca 25% mindre soppa än de Polaris-polare jag åker med, men drar mer olja.
Bytte första remmen efter 125mil för att den började se sliten ut.
Stötdämparna skall servas efter 50 mil och sedan var 300:e mil för fullgod funktion, så det är något att titta efter när du letar begagnat.

Det är väldigt lätt att slå av justerknopparna på dämparna och det är svårt att fixa.
Kyb säljer inga reservdelar till BRP utan säljer en ny dämpare för dyra pengar.
Men med en bra handlare så brukar de ha andra lösningar på att fixa det, Motorbolaget i Umeå löste det utan problem åt mig.

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Stötdämparna skall servas efter 50 mil och sedan var 300:e mil för fullgod funktion, så det är något att titta efter när du letar begagnat.

Det är väldigt lätt att slå av justerknopparna på dämparna och det är svårt att fixa.
Men med en bra handlare så brukar de ha andra lösningar på att fixa det, Motorbolaget i Umeå löste det utan problem åt mig.
Du har inge mer information hur dom löste justeringen, dom nedre rattarna på dämparna? Mina är inte sönder än, men nyfiken ändå:)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
De hade tillsammans med en mekanisk verkstad tagit fram en batch med nya axlar(BRP Sverige köpte lös de flesta från dem direkt).
Andra lösningen som jag valde på den bakre dämparen är att sätta dit en låg och högkompsjustering från en rs.
Den kräver verktyg för justering men på + sidan är att man nu mera kan justera både hög och lågkomp.

Personligen åker jag med knopparna på de främre dämparna avskruvade efter att ha bytt båda dämparna fram på försäkringen(inte billigt!)

Sommar75

Medlem
6 feb 2013
18
0
1

Hej har också en freeride fast en 154 tum,köpt den begagnad och hade ingen aning om att stötdämparna skall ha service. Ingår det i servicen? min verkstad verkar inte ha sagt något om det?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Hej har också en freeride fast en 154 tum,köpt den begagnad och hade ingen aning om att stötdämparna skall ha service. Ingår det i servicen? min verkstad verkar inte ha sagt något om det?
Dämparna ingår inte i någon service, En ny dämpare slits in och oljan bör därför bytas efter 50-100 mil för att fungera optimalt. Helt beroende på hur du kör och vilka krav du har på dämparna. Efter första bytet så håller dom i regel ca 2-300 mil.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Handlare som inte själv har möjlighet att serva dämpare säger givetvis inget om att det bör göras.
Dämparen består av ett aluminiumrör som ska slita in sig och släpper ganska mycket skit in i oljan i den processen.
Oljan i dämparna från fabrik är rent ut sagt billig skit och det är sällan gastrycket i dämparna är korrekta.
Denna gegga av nu mera svart olja full i små alu-spån geggar igen shimsstacken som sköter dämpningen och dödar tätningarna i dämparen.
Resultatet om man bara kör på är att du står där med en igengeggad dämpare med trasiga tätningar.
Oljan i dämparen är svart och full i skit efter redan 50 mil och funktionen blir då därefter och sedan bara sämre.

Rådet brukar lyda serva efter 50 mil och sedan var 300:e mil för ständigt fullgod funktion.
Men jag skulle nog vilja påstå att de flesta klarar sig med att serva på 50 mil och sedan var 500:e mil med ganska god funktion.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Icke servad dämpare efter 280 mil:

[video=youtube;ttmcP3sX05Y]http://www.youtube.com/watch?v=ttmcP3sX05Y[/video]

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Vet inte hur det är med 146" eller andras 154". Min åt/äter rem så det kan ju vara intressant att ceta. Vet inte hur/om någon annan bytt remmar. Jag personligen fick byta 10 remmar på 90 mil, tur för mig så fick jag remmar. En rem kostnad på 20tkr per säsong är mycket soppa och roliga fjällresor.

Skriver inte detta för att starta bråk men tänkte att trådskaparen kanske ville veta, nu tror jag att den jag åkte vart ett riktigt måndagsex.