Skidoo freeride -18 146 850cc köpråd

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej har hittat en skidoo freeride 146 2018 model, har ni några råd på modellen innan köp?

Skotern har rullat 295mil
Hur ser de ut med motor ingrepp på dessa modeller? 500mil är väll riktigt märke på kolvar även på denna model?

som sagt några tips råd innan jag köper? Hade en summit innan 2015 800cc som jag tyckte var magisk men lite jobbig kring ledkörning. Så tittar nu på freeride då jag växlar led med skogen och fjälltoppar
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Har inte riktigt koll på frågan om ingrepp på motorn och renovering etc. Förutom att E-tec 850 väl är en erkänt hållbar motor som har rejäla och hållbara doningar. Så jag skulle tro att vid 295 mil att du inte behöver fundera på motorrenovering, men rätta mig gärna om någon annan har mer koll på det.

Vad gäller ledkörning så är tyvärr inte Freeride 2018 och framåt i längderna 146" och uppåt någon jättehöjdare. I och med G4-chassiet så kan man säga att Freeride tagit flera steg bort från ledkörning och mot lössnökörning och är i allt väsentligt (för längderna 146" och uppåt åtminstone) en Summit med bättre dämpare (och ev. någon liten förstärkning någonstans). G4-chassiet är dessutom i sin grund väldigt mycket tippigare/instabilt än gamla XM-chassiet. Underbart ute i lössnön och jag är skitnöjd med min Freeride 154" 2018 där, men ledkörning är inte det roligaste med den ärligt talat. Väldigt tippig och svår att köra snabbt med på led (även med skidorna i bredaste läget, bredden mellan skidorna är för övrigt samma som Summit), där var min gamla Freeride 154" 2014 mycket bättre, men då var den mycket mer svårkörd i lössnö istället. För mig så är det ändå en toppenändring och exakt det jag ville, eftersom jag hellre har en maskin som är lättkörd och kul i lössnö och lite mer tråkig på led än tvärtom. Varför det inte blev Summit för mig är för att jag vill ha bättre dämpare än vad Summit har. Men det beror ju på vad man är ute efter.

Om du vill ha en mer allround skoter så kolla även på Ski-doo Backcountry X-RS 154", den har i mångt och mycket tagit gamla Freeride:s plats i Ski-doo:s modellutbud som allround-skotern nummer ett. Bredare mellan skidorna, mer allround-boggie. Tror den är ett av de bästa valen om man vill köra Ski-doo och både vill köra led och ta sig upp på fjälltoppar. Sen så för brant, teknisk skogsåkning så är den väl inte den bästa kanske, där är både Freeride och Summit bättre val, men för lite öppnare ytor så tror jag Backcountry X-RS 154" fungerar klockrent
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har inte riktigt koll på frågan om ingrepp på motorn och renovering etc. Förutom att E-tec 850 väl är en erkänt hållbar motor som har rejäla och hållbara doningar. Så jag skulle tro att vid 295 mil att du inte behöver fundera på motorrenovering, men rätta mig gärna om någon annan har mer koll på det.

Vad gäller ledkörning så är tyvärr inte Freeride 2018 och framåt i längderna 146" och uppåt någon jättehöjdare. I och med G4-chassiet så kan man säga att Freeride tagit flera steg bort från ledkörning och mot lössnökörning och är i allt väsentligt (för längderna 146" och uppåt åtminstone) en Summit med bättre dämpare (och ev. någon liten förstärkning någonstans). G4-chassiet är dessutom i sin grund väldigt mycket tippigare/instabilt än gamla XM-chassiet. Underbart ute i lössnön och jag är skitnöjd med min Freeride 154" 2018 där, men ledkörning är inte det roligaste med den ärligt talat. Väldigt tippig och svår att köra snabbt med på led (även med skidorna i bredaste läget, bredden mellan skidorna är för övrigt samma som Summit), där var min gamla Freeride 154" 2014 mycket bättre, men då var den mycket mer svårkörd i lössnö istället. För mig så är det ändå en toppenändring och exakt det jag ville, eftersom jag hellre har en maskin som är lättkörd och kul i lössnö och lite mer tråkig på led än tvärtom. Varför det inte blev Summit för mig är för att jag vill ha bättre dämpare än vad Summit har. Men det beror ju på vad man är ute efter.

Om du vill ha en mer allround skoter så kolla även på Ski-doo Backcountry X-RS 154", den har i mångt och mycket tagit gamla Freeride:s plats i Ski-doo:s modellutbud som allround-skotern nummer ett. Bredare mellan skidorna, mer allround-boggie. Tror den är ett av de bästa valen om man vill köra Ski-doo och både vill köra led och ta sig upp på fjälltoppar. Sen så för brant, teknisk skogsåkning så är den väl inte den bästa kanske, där är både Freeride och Summit bättre val, men för lite öppnare ytor så tror jag Backcountry X-RS 154" fungerar klockrent
Henrikssons: Har du s-38 eller s-36 framvagn på din 154:a? 146:an finns ju bara med 38" framvagn. Värt att nämna är att 146an har även RS-fotsteg som sitter lite lägre och är bredare.

Motorn lär nog stoppa betydligt längre än 500 mil. Den är ju erkänt hållbar. Vet inte om det finns något givet miltal för tex kolvbyte. Det fanns ju inte för 800 etec utan man får mäta upp kolvarna och se om de ligger inom tolerans. Vår gamla summit 800 etec låg väl inom tolerans efter 750 mil så jag har svårt att tro att 850in som har en bättre konstruktion skulle vara sämre på detta. Beror såklart på körstil. Sen är det säkert någon som skriver att de har någon kompis kompis vars motor exploderade vid 150 mil eller så och så kan det ju säkert vara för någon enstaka maskin men det är inte normalfallet.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Henrikssons: Har du s-38 eller s-36 framvagn på din 154:a? 146:an finns ju bara med 38" framvagn. Värt att nämna är att 146an har även RS-fotsteg som sitter lite lägre och är bredare.

Motorn lär nog stoppa betydligt längre än 500 mil. Den är ju erkänt hållbar. Vet inte om det finns något givet miltal för tex kolvbyte. Det fanns ju inte för 800 etec utan man får mäta upp kolvarna och se om de ligger inom tolerans. Vår gamla summit 800 etec låg väl inom tolerans efter 750 mil så jag har svårt att tro att 850in som har en bättre konstruktion skulle vara sämre på detta. Beror såklart på körstil. Sen är det säkert någon som skriver att de har någon kompis kompis vars motor exploderade vid 150 mil eller så och så kan det ju säkert vara för någon enstaka maskin men det är inte normalfallet.
S-36 har jag. Kan hända att S-38 innebär en stor förbättring av beteendet på led.

Får backa på det jag skrev tidigare, det blir från 154" och uppåt som Freeride är som en Summit. Tänkte inte på att det ju finns en Freeride 165" i G4-chassiet också, tänkte på att det var de två längsta som har smala fotsteg, smal framvagn (om man inte valt S-38 vid köp), minimalt med förstärkningar etc. 146" mycket riktigt bredare fotsteg, mer förstärkningar, bredare framvagn. Så den bör vara mer lik min gamla Freeride med XM-chassiet vid ledkörning och därmed rätt okej, men något besvärligare att bryta med i lössnö.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Tack för alla svar. Lutar åt att de blir en summit ändå. Känns som 146 freeride blir lite för kort ändå 🙈 hade en 163 t3 innan med 800 motorn. Vad tycker ni om 850 summit med 165 längd?? Bra och mycket bättre en tidigare modell med gamla chassit?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om man jämför med Summit så har i allafall freeride 146" DS2 skidor. Vet inte vad de längre har.
Freeride 154" och Freeride 165" 2018 och framåt har Pilot DS3-skidor. Upplever dem som mycket bättre än de Pilot DS2 som jag hade på min tidigare Freeride 154" 2014, men inte helt nöjd ändå med beteendet (lite lynniga i vissa fören och skär ner åt sidorna lättare än jag skulle önska). Skulle gärna vilja testa Blade DS+ istället.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Freeride 154" och Freeride 165" 2018 och framåt har Pilot DS3-skidor. Upplever dem som mycket bättre än de Pilot DS2 som jag hade på min tidigare Freeride 154" 2014, men inte helt nöjd ändå med beteendet (lite lynniga i vissa fören och skär ner åt sidorna lättare än jag skulle önska). Skulle gärna vilja testa Blade DS+ istället.
OK, så 154 och längre är egentligen en summit som den borde vara från början...dvs med vettiga dämpare. Vad har du för skidgummin? Jag hatade verkligen ds3 både på t3:an och g4:an men efter omshimsning av dämpare och duraprogummin så är den acceptabel. Jag kör utan breddarna på skidorna för de tycker jag gör att de böjs bak onödigt mycket. T3:ans skidor fick brottanvisningar i mellan skidkrokens infästningar.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
OK, så 154 och längre är egentligen en summit som den borde vara från början...dvs med vettiga dämpare. Vad har du för skidgummin? Jag hatade verkligen ds3 både på t3:an och g4:an men efter omshimsning av dämpare och duraprogummin så är den acceptabel. Jag kör utan breddarna på skidorna för de tycker jag gör att de böjs bak onödigt mycket. T3:ans skidor fick brottanvisningar i mellan skidkrokens infästningar.
Japp, i princip en Summit med bättre dämpare och annan färg/dekaler är Freeride 154"/165" 2018 och framåt. Jag har original skidgummin, så kanske borde pröva byta till andra om det förbättrar beteendet. Kör med breddarna av skidspetsarna på. Tycker det går ok med DS3 som just nu när det är bottenlös snö, men direkt när det är skillnad i bärighet mellan lagren i snön så blir de jäkligt lynniga och man vet inte riktigt var man har dem. Kan enda stunden bära, andra stunden skära ner eller kasta åt något håll. Känns som att finnarna har bättre koll på vår typ av snö med de olika varianterna av Blade-skidorna (som väl samtliga har varit bra skidor vad jag både upplevt och läst) än kanadensarna med de olika Pilot-skidorna, så det kliar ju i fingrarna att köpa Blade DS+.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag känner igen det där. De är jäkligt lynniga, speciellt med dåliga dämpare så därför blev jag lite förvånad att du upplevde det trots freeridens dämparsetup. Jag har insett att man får ta det lugnt när det är halvdålig skare helt enkelt. Jag testade Gripper för en par år sedan men de verkade gå så långt bakåt så den blev svår att skråa med (på hårt före). Köp ett par DS+ du och gör en recension 🆒
 
Reactions: Henrikssons

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Vill gärna inflika här.
Kört Gripper på Axys och proride en hel del tidigare år och även lånat/hyrt en hel del XM/T3 skotrar och alltid upplevt ski-doos skidor som väldigt lynniga och oberäkneliga i främst som ni säger lite hårdare/ojämnt före.

I år åker jag Lynx 3900 DS 850 och upplever en helt annan trygghet i framvagnen än på alla ski-doos jag kört tidigare-jag kan inte svära på att det här beror på bara skidorna men det är en väldig skillnad i framvagnskänsla mellan min väns summit 850 154 och min Lynx som i övrigt har precis samma framvagnskomponenter frånsett skidorna.

Testa gärna en Lynx eller bara Blade skidorna och se själv.
 
Reactions: Henrikssons