Skidoo everest 440 startar ej. har gnista å soppa.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Hej! Var å köpte en everest 440 från 76 igår. Grejen är den att jag inte lyckas få igång den.

båda tändspolarna är nyligen bytta. Den har som sagt gnista och bensin. Har även testat startgas utan att den ens försöker puffa igång.

Vad kan vara fel? är ju som att gnistan är för svag och inte lyckas tända till. Kan det vara något med brytaren som blivit nött och inte skickar tillräckliga signaler? eller kan det vara något annat fel? Tacksam för svar.

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
jag hoppas du har gnista.

de som brukar vara de knixiga är att soppan blir gammal och tappar oktanen så han inte startar, se till och ha ny soppa i motorn för att gamm soppan blir som vatten på tändisarna.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
hade stora problem med att få igång en kawasaki (med everest 440 motor) oxå.
den hade bra komp, gnista o soppa fanns.. det visade sig dock vara stiften trots att dom gav gnista. köpte nya NGK A8 och den gick som aldrig förr.. bara ett tips om du inte provat..

Last edited:
B

Biosteel

Hej! Var å köpte en everest 440 från 76 igår. Grejen är den att jag inte lyckas få igång den.

båda tändspolarna är nyligen bytta. Den har som sagt gnista och bensin. Har även testat startgas utan att den ens försöker puffa igång.

Vad kan vara fel? är ju som att gnistan är för svag och inte lyckas tända till. Kan det vara något med brytaren som blivit nött och inte skickar tillräckliga signaler? eller kan det vara något annat fel? Tacksam för svar.
har du kollat hur motorn mår i övrigt?. dålig kolvringar lager eller vad som hellst lär ju kunna försaka dom symptomen du beskriver. bara ett tips att ta ett komprov. trots allt så har ju maskinen några år på nacken :eek:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
även om den har riktigt taskig komp så bör den iaf poffa till på startgasen.. gör den inte ens det så tror jag på tändningen..

men ta för guds skull ett kompprov först iaf om du inte gjort det redan..

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Joo. man tycker ju att den borde puffa igång med startgasen men icke det.
Stiften hade förra ägaren nyligen bytt samt bägge tändspolarna. så dom är och ser som nya ut.

Jag sprutade in startgas i insuget men även tog jag bort ett stift och sprutade ner lite i cylindern och provdrog utan resultat. Då tycker man ju ändå att den borde tända till fast/om kolvarna/ringarna är slut.

Jag kollade upp brytarna idag också och den verkar inte öppna brytarna ordentligt. avståndet brukar vara 0.45 om jag inte minns helt fel och jag hade problem att få emellan mätstickan som är 0.40 så avståndena är nog alldeles för tight vilket lär göra att det inte ger ordentlig gnista.

Ska ställa in allt rätt idag och återkommer om fler problem dyker upp. tack för svaren.

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
du har för lite komp eller en trasig kolv det kan ja garantera hadde samma problem på ktm i sommras halva kolven var ju borta haha

så kolla kompen
eller riv isär motorn-. där har du felet
byt kolvringar eller kolvar så kan du racea igen om dem nu int är helt kebab

good luck

:beer:

knurra

Aktiv medlem
4 dec 2006
68
0
6
Mora
garranterat stiften, hade själv en everest och fick alltid låv att byte stift inför varje sesong då dom gick vid första uppstarten

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
ja dom är riktigt kinkiga på stiften, och väldigt lätt att sura ihjäl har jag lärt mig den jobbiga vägen..

sen är det ju inte bättre att inte en mackj*vel har dessa stift idag...
dyra är dom oxå till råga på allt :p

men jag tror på stiften...

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Har ställt in brytarna nu så dom är inställda rätt. när jag monterade tillbaka ena brytaren touchade jag en kabel som går till kondensatorn så den gick av. vart tvungen att löda om och sen skruva tillbaka svänghjulet och magnapullen.

Blev ingen somhelst skillnad... tänder till som den alltid gjort sen har jag nu förlorat gnistan på vänstra cylindern....

Ska testa byta tändkablar idag samt byta stiften. sitter på b8es stift nu. är dessa rätt??

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
B8ES? Då har du altså en nyare maskin än jag då.

Men ja blir lite förvirrad, först skriver du att det inte händer nåt och nu skriver du att den "tänder till som den alltid gjort". Om den tänder och den får soppa så skulle jag kolla kompan.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Joo. altså tändstiften gnistar men vill ändå inte puffa igång.

Kollade kompen nyss och hade 7 kg på ena och 4kg på den andra vilket är en extrem stor skillnad.

Ska ta och beställa nya brytare,kondensator,kolvar,tändstift,tändkablar och hattar. Även hona cylindrarna om det krävs.

Jag återkommer om någon vecka så vi ser om jag lyckats få igång den.

Konstigt att den inte puffat igång på den "bra" cylindern ändå.

Men Tack för alla svar.