skidoo everest 340 går dåligt när den blir varm

skoter äger

Medlem
28 jan 2010
32
0
1
hej

jag har en skidoo everest som går bra när den är kall. men när den blir varm då blir den svag och då går den bara bra på full gas. kan det ha någonting med att sekundär variatorn vobblar.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
sekundären kan vara dålig. hade samma fel på indyn jag hade att när den blev varm så gick den slött och växlade inte ner, så då tog jag lös den och såg att klackarna var slut så det var aluminium mot aluminuom, och efter att jag bytt klackar och spännt fjädern gick den mycket bättre.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men de kan inte va att variatorn blir varm och remmen blir mjuk och typ "klibbar" fast... man kan ju märka de på en sån slö skoter...
vet it, men kolla...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men om klackarna är slut så att det blir alu mot alu så går den bra medans den är kall men då den blir varm så börjar det tjärva och så växlar den fel

skidoo mxz 583

Ny medlem
5 jan 2011
2
0
1
ställdalen
har du cdi tändning på den? jag hade en everest 440 med cdi tändning och den gick väldigt bra när den var kall och när den blev varm gick den knappt alls, då bytte jag cdi då var det bra!, men om du inte har det kan det vara brytare/ kondensator fel på den ofta ett vanligt fel på en äldre skoter

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Everest hade väl tyvärr aldrig CDI original? Annars är det som du säger, brytare, kondensator och tändspole. Klassiskt iaf att de går bra kalla, o sen tar man sig knappt framåt :D

Mvh