Ski-doo's bränsle mätare

Sander99

Medlem
24 aug 2018
10
1
3
24
Stockholm
Hej jag har en ski doo summit sp 600 154 2017. Min bränslemätare visar helt fel nivåer, jag gick till min återförsäljare där jag köpte skotern och dem kom med förklaringen "det är ett pulver som kommer från bensinen och lägger sig på sensorn, det händer på alla ski-doo's. Det är inte värt att åtgärda då man måste öppna upp hela tanken och detta kommer komma tillbaka inom ett par veckor". Är detta korrekt? Händer detta på alla ski-doo's? Är det så svårt som dem beskriver att rengöra sensorn? Hur ofta skulle man behöva upprepa denna rengöring? eller är det bara fel på min mätare?

Om det inte är värt tiden eller pengarna att åtgärda detta kan man t.ex. köpa denna: https://www.sledstore.se/tanklock-med-nivamatare-universal?refSrc=63722&nosto=productpage-personal-category-1#?p.
Är det någon som vet om man köpte denna tankmätare vilken längd som skulle passa min skoter samt om den är rätt mått för gängorna på tanken?

tack på förhand
mvh Sander
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Undra vad du har för pulver i bensinen? Är det oktanhöjande :)

Nä men en elektrisk bensinmätare verkar helt omöjligt att få till på en snöskoter.. konstigt att det verkar funka på anda fordon.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Du kan kanske vålda ner den tankmätaren du länkade till men den kommer inte att funka. Om du tittar ner i tankhålet på din maskin (som borde vara ski-doos xm-chassie) så ser du att tanken viker av bakåt ca 1 dm ner och den går ju under dynan och bakom den. Så i praktiken, nej, den går inte att använda.

Min sambo har en summit 800 med samma chassie som din och den visar väl någotsånär rätt och jag hade en också men den gick ju inte att lita på för fem öre för den visade tomt relativt fort (typ vid halv tank) så det verkar skilja en del mellan dem. Jag är också fundersam vad det är för pulver...
 

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
Enklast vore väl att gå tillbaka till dom gamla klassikerna med slang på utsidan tank eller ett sånt där "fönster" på tanken / Dooägare med ständigt lysande tanklampa :rolleyes:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det absolut bästa vore genomskinliga tankar. Problemet är att dessa inte är UV-säkra så plasten bryts ner och så slutar tanken vara gastät. För vanligt bruk spelar det ingen roll men myndigheterna verkar tror att utdiffunderade kolväten från skotertankar är vad som rår för klimathotet....

Nivåglas/slang/rör vore det näst bästa, mätaren på min nya 850 är på sin höjd exakt nog att ta som ett riktmärke om vilken halva nivån befinner sig i.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
På min -03 RX1:a verkar mätaren fungera , har provtankat vid olika antal "pluppar" i displayen och den stämmer hyfsat bra med verkligheten .

Vad kunde man på den tiden som ingen kan nu , oavsett märke ?
Var tanken mer cylindrisk på äldre skotrar så att mätaren hade ett enklare jobb ?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Nivåglas/slang/rör vore det näst bästa, mätaren på min nya 850 är på sin höjd exakt nog att ta som ett riktmärke om vilken halva nivån befinner sig i.
Min Summit 850 började varna för lågt bränsle och visade tom tank för en par veckor sedan när jag var ute. Jag hade en dryg mil hem så vi vände hemåt. Tankade sen i ca 26 liter...tanken ska var 38 liter så den varnade när det var 12-14 liter kvar. Nu vet jag ju iofs det så då kan man ju köra 3-4 mil till och ändå vara ganska säker även om man kör hårt. Det borde inte vara omöjligt med rätt verktyg att kalibrera och justera dessa tankmätare så att det visar hyffsat rätt. De flesta stämmer ju lika bra som SMHI's långtidsprognos...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
På min -03 RX1:a verkar mätaren fungera , har provtankat vid olika antal "pluppar" i displayen och den stämmer hyfsat bra med verkligheten .

Vad kunde man på den tiden som ingen kan nu , oavsett märke ?
Var tanken mer cylindrisk på äldre skotrar så att mätaren hade ett enklare jobb ?

Det är en dator som översätter nivåsignalen till det som visas i "rutan", ska inte vara några som helst problem att få den visa rätt om man bara vill oavsett hur otroligt komplicerad tankens form är! Dom ids nog helt enkelt inte lägga ner tiden, alternativt så köper dom för billiga komponenter.