Ski doo xrs 600 sdi 2007 går orent och avgasmäller!

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Tja! Har en xrs 600 sdi som gör mig tokig.. den är svårstartad och avgassmäller och orkar ej varva ut. Ibland kan de gå bra men oftast dåligt. Har bytt allt följande utan resultat. Batteri/stator/voltregulator/tändspolar/tändstift/tändkablar/soppafilter/triggerspole/relän. Och har även renoverat bränslepumpen och kollat förpumpen i tanken. Har testat spridarrengörning utan resultat.. motorn är även öppnad och allt va i bra skick.:mad2:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då är de ecu/cdi som du inte bytt så de kan vara den i dyraste fall.
Du har rivit i hela motorn skriver du men har du kollat Reedventilerna?
Mät upp tps givaren som sitter på insugs gasspjäll. Mät både volt och ohm medans du gasar upp sakta. Goggla tps mätning så ser du hur man gör. Om den är ställbar kan den även ha flyttat sig så gör en nollning dvs ställ in den i rätt ugångsläge enligt verstasbok (om den u är vridbar)
 

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Rengjorde reedventilerna ordentligt och även avgasportarna. Allt rengjordes ordentligt. Får kika på hur man gör. Känns bara som att det blir mer problem ju mer man byter.. först va den bara lite orkeslös men nu går den som en enstånkare och orkar bara upp till 100kmh om man har tur..
 

Jimpan96

Rookie sledder
31 mar 2018
9
0
1
Umeå
Rengjorde spridarna och kikade över fuelrailen. Spridarna får soppa och alla spridare skickar soppa om man tar lös och manuellt testar. Men sätter jag dit spridarna på fuelrailen så är det bara 2st som vill skicka soppa när jag drar i snöret...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Rengjorde spridarna och kikade över fuelrailen. Spridarna får soppa och alla spridare skickar soppa om man tar lös och manuellt testar. Men sätter jag dit spridarna på fuelrailen så är det bara 2st som vill skicka soppa när jag drar i snöret...
Oj då kan de va ecu i värsta fall. Kolla alla kopplingar och kablar från railen till ecu.