Hej!
Har en gammal ski-doo ss25 -84 som det plötsligt hänt något med.
Det började förra veckan då jag för första gången körde med den. Jag körde lite mindre än en timme och gick hur bra som helst. Sen helt plötsligt dog den bara. Jag väntade ett tag och drog igång den igen och den starta, sen körde jag kanske 1 minut så dog den igen.
Innan detta hände har jag haft den igång flera gånger i somras och då gick den igång alltid på 1 eller 2 försöket, och fungerade fel fritt.
Men nu är den riktigt svår startad och vill inte ens gå på tomgång eller svarar knappt på gasen heller. Den tänder till och dör nästan direkt, använder man sig utav startgas håller den sig igång kanske 5-10 sek.
Nya tändstift har jag köpt och gnista finns men den blir väldigt lätt sur på en gång.
Förgasaren har jag kollat så att den håller tätt och rengjort.
Det är varken gammal bensin eller vatten i tanken heller.
Det rinner olja ur avgasröret, men det har kanske att göra med att den blir sur.
Skulle det kunna vara tändspolen som plötsligt gett upp och ger för dålig gnista? Hur skulle man kunna se det?
Sen en annan fråga, det är en separat burk med tvåtakts olja, sen är det en liten bredvid som det står att man ska ha tvåtakts olja i som går in efter oljepumpen i motorblocket och kommer ut nertill på motorblocket under avgasröret.
Vad smörjer denna? Oljan i denna burk var iallafall tvåtakts olja men nu har den blivit mycket rinnigare och fått en mer ljusgrön färg som liknar glykolen i kylsystemet.
Någon som kan ge tips på vad det kan vara?
Jag är även ny på detta forum och detta är min första snöskoter jag äger och har kört någonsin.
Har en gammal ski-doo ss25 -84 som det plötsligt hänt något med.
Det började förra veckan då jag för första gången körde med den. Jag körde lite mindre än en timme och gick hur bra som helst. Sen helt plötsligt dog den bara. Jag väntade ett tag och drog igång den igen och den starta, sen körde jag kanske 1 minut så dog den igen.
Innan detta hände har jag haft den igång flera gånger i somras och då gick den igång alltid på 1 eller 2 försöket, och fungerade fel fritt.
Men nu är den riktigt svår startad och vill inte ens gå på tomgång eller svarar knappt på gasen heller. Den tänder till och dör nästan direkt, använder man sig utav startgas håller den sig igång kanske 5-10 sek.
Nya tändstift har jag köpt och gnista finns men den blir väldigt lätt sur på en gång.
Förgasaren har jag kollat så att den håller tätt och rengjort.
Det är varken gammal bensin eller vatten i tanken heller.
Det rinner olja ur avgasröret, men det har kanske att göra med att den blir sur.
Skulle det kunna vara tändspolen som plötsligt gett upp och ger för dålig gnista? Hur skulle man kunna se det?
Sen en annan fråga, det är en separat burk med tvåtakts olja, sen är det en liten bredvid som det står att man ska ha tvåtakts olja i som går in efter oljepumpen i motorblocket och kommer ut nertill på motorblocket under avgasröret.
Vad smörjer denna? Oljan i denna burk var iallafall tvåtakts olja men nu har den blivit mycket rinnigare och fått en mer ljusgrön färg som liknar glykolen i kylsystemet.
Någon som kan ge tips på vad det kan vara?
Jag är även ny på detta forum och detta är min första snöskoter jag äger och har kört någonsin.