Ski-doo ss25 -84, gul gnista...

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
Hej!

Jag har stött på ett nytt problem! Jag körde några timmar i söndags och gick hur bra som helst. Dagen efter jag skulle starta den gick den inte igång. Den tände till ibland och startgas fungerade inte.
Kollade tändstiften och då var det en svag gul gnista… i vanliga fall är den blå/lila.

Så till frågan, vad är det i tändsystemet som kan ha gett upp?
Det är väll även svårt att få tag i delar till dessa gamla skotrar.. :unsure:
Motor: rotax 462

/Gustav
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Hej,
Är det gul gnista på bägge stiften eller bara ett? Provat byta stift?
Är stiften blöta. får den soppa...

Delar är nog inga problem, gäller bara utröna vad det är...
 

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
Det är gul gnista på båda stiften, och jag har bytt ett stift sen innan, så tändstiften kan det inte vara fel på.
Ja tändstiften blir blöta så bensin kommer fram.

Värt att nämna är att framlyset alltid har glappat och även alla andra små lampor till mätarbelysning osv har glappat till och från. Däremot så har den ändå fungerat som vanligt när man kört med den..
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Kan det vara tändspolen, klumpen där tändkablarna sitter fast? Svårt att säga...
Du har säkert provat men jag frågar ändå...den blir inte sur så den dränker stiften?
Torka upp/elda på stiften och prova starta utan chock eller primer och full gas...
Tankar du i mack så att soppan är ny? Soppan nu verkar tappa oktanet ganska snabbt och blir svårstartad på...
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Om det skulle vara tändspole eller cdi-box (minns inte riktigt hur det ser ut på den där motorn)så finns det hos Rinab...
 

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
Ja det skulle kunna vara tändspolen, men det verkar vara något annat mysko med elen då alla lampor glappar och ofta ger svag ström till lamporna så de bara glöder lite grann…

Jo alltså den tänder till bara ibland men orkar inte hålla igång pga att tändstiften ger så svag gnista, så efter ett tag så dränker den stiften.

Hur vet man om det inte lika gärna skulle kunna vara cdi-boxen? Skulle det inte vara någon gnista alls då om den var paj?
Om tändspolen går sönder, ger den endast svag gnista eller slutar den helt att fungera?
Det är väll tändplattan som genererar all ström till lampor och stift?
Det kan väll inte vara så mycket annat i tändsystemet än det jag nämnt?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Börja med att kolla att alllla jordkablar sitter ordentligt. Låter lite som jordfel. Testa att dra en ny jordkabel mellan chassi och motor också.

CDI-boxen brukar inte ge såna problem som du har. I 99,9% av fallen funkar dom bra eller inte alls.

Om du har möljighet att ohm-mäta statorlindning och tändspolar så kan det vara ett tips också.

Mätvärden på stator och tändspolar hittar du på sidan 04-06-5 i filen Ski-doo_1985_shopmanual.pdf.

Läs första inlägget på denna sida, logga in och ladda ner den filen: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=53304&page=1
 

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
Okej ska kolla jordkablarna.

Vad bra det ska jag kolla sen, men för att mäta så måste ju en person stå och dra medan den andra mäter?
Det står "disconnect junction block at engine" vad är junction block för något?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Okej ska kolla jordkablarna.

Vad bra det ska jag kolla sen, men för att mäta så måste ju en person stå och dra medan den andra mäter?
Det står "disconnect junction block at engine" vad är junction block för något?
Näpp, då man ohm-mäter ska alla kontakter dras isär, och allt ska stå still. Ingen drar i snöret.
 

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
Magneto:
High speed charging coil 2.8 - 4.2 ohm, jag fick mellan 1.7 - 1.9
Low speed charging coil 120-180 ohm, fick inget värde
Lightning coil 0.21 - 0.31 ohm, inget värde

Ignition coil:
Primary 0.23 - 0.43 ohm, pendla mellan 0.2 - 0.4, så det stämde i alla fall.
secondary winding 2.45 - 4.55 K ohm, det visste jag inte hur man mätte..

Varför fick jag inget värde på low speed och lightning coil?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tyvärr så åker du nog på att ta bort magnapull och svänghjul.

Dom där värdena (och avsaknaden av värden) betyder mest troligt att du har ett kabelbrott eller jordfel i kablaget till statorlindningen (Charging Coil). Eller ännu värre; avbrott i statorlindningen.

Ta bort svänghjul och rör lite försiktigt i kablarna. Mät samtidigt (hela tiden) och kolla om mätvärdena förändras.

Om värdena förblir oförändrade så får du nog låta linda om statorn.
 

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
okej, då börjar jag med att ta bort svänghjul... och gör som du säger sen.

Tack för hjälpen!
 

gustavl

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
Har nu tagit bort statorn, och jag har inte fått några andra värden..
däremot om jag mäter på några andra kablar får ja utslag..

Det finns 3 kablar som går till lysen, 2 gula och en svart/gul. Man ska mäta på svart/gul med gul som ska ge 0.21-0.31 men det ger inget, om man mäter på båda gula får jag 0.2-0.3 ohm som stämmer fast inte med kabelfärgen..

Om jag mäter svart/vit med röd/svart(istället för svart/röd) får jag 168 ohm och det skulle också stämma om det inte var för kabelfärgen.

Är det normalt att få värden på andra kablar som man inte ska mäta på?
Bör jag lämna in den för att lindas om?