ski-doo hpg stötdämpare

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
Jämtland :D
tjena drog en liten provrepa på den lilla snön som finns idag och det sluta med att ena framdämparen fassnade i ihoptryckt läge, det är x-paketet så sitter hpg dämpare som skall vara rennoveringsbara vad jag kan förstå,
Vad kan en renovering kosta??
Var i östersund hittar jag nån som renoverar dämpare??
Eller ska jag försöka få tag i nå andra dämpare? (inga svindyra 30000kr grejor isf för några få tusenlappar)??

tack på förhand ///Freddan

R

RevMan

Frågan är vad som hänt. Kolvtätningarna finns inte att köpa som reservdel så om dom har gett sig så behövs ny dämpare. Konstigt att den stannade ihoptryckt, fjädern borde ju pressa isär den.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
ja jag har inte hoppat lr nå när det vart så heller, den har ju stått hela sommaren och nu vart det direkt utan att skidorna ens lämna marken.....

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kontakta Glansan. Skulle bli mycket förvånad om han inte har svar på dina frågor och de delar som behövs, han tillverkar även delar till dämpare om de inte finns som reservdel från brp.

Glansgårdens bil & Motor AB
Glans väg 47
781 95 Borlänge
Tel butik/verkstad: 0243-63160
E-POST: info@glansgarden.se

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Frågan är vad som hänt. Kolvtätningarna finns inte att köpa som reservdel så om dom har gett sig så behövs ny dämpare. Konstigt att den stannade ihoptryckt, fjädern borde ju pressa isär den.
Har hittat en sida over there som säljer tätningar till dessa, även 46: orna.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har skotern stått i minusgrader när det hände?
Dämparna kan frysa på exakt det viset om det kommit in vatten i dom.
Testa att ställa den varmt, eller slå på några liter kokande vatten på dämparen så tror jag det släpper.
Har varit med om precis detta en dag när vi skulle på fjälltur. Vatten fixade biffen, lossnar dämparen funkar den som vanligt tills den blir stillastående ett längre tag igen.

Renovera dämparen, ingen ide att byta för en sån sak.
Tror inte det går åt några grejer, byt olja bara.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
Fick nyss ett samtal från han som skulle renovera mina dämpare, ha sa att locket har rostat fast, och för att få lös det skulle han borra upp det och sen svetsa igen det och det skulle gå på yttligare 1500kr tycker priset börjar dra iväg nu så jag undra vilka dämpare passar på min skoter (rev 600 05a)? passar dämparna från xp? lynx dämpare? vad ska det va för cc mått? kanske nån som vet var jag kan få tag i några bra dämpare?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Undrar hur locket kan rosta fast i en alu-dämpare...:eek:hwell:

Hur ska han sen svetsa har han tänkt...?
Kanske ska låta någon annan titta på dämparen...

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Fick nyss ett samtal från han som skulle renovera mina dämpare, ha sa att locket har rostat fast, och för att få lös det skulle han borra upp det och sen svetsa igen det och det skulle gå på yttligare 1500kr tycker priset börjar dra iväg nu så jag undra vilka dämpare passar på min skoter (rev 600 05a)? passar dämparna från xp? lynx dämpare? vad ska det va för cc mått? kanske nån som vet var jag kan få tag i några bra dämpare?
Lät ju otroligt oserriöst , låt nån rekommenderad renoverare titta på den så du inte blir blåst!

Reactions: vickeli