"Ski-Doo Grand Summit 1995"

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag skaffade mig för 2 år sen min första skoter, en Ski-Doo Grand Touring 1995, samt en pulka. "Nu när vi bor här i Tavelsjö borde vi ha en skoter", sade regeringen. En vecka senare var det ordnat! :D

Maskinen är i fint skick, men jag har ändå svårt att hålla fingrarna i styr. Det började med att jag svetsade ihop ett förlängt avgasrör, med förlängning under pulkan. Det funkade jättebra och familjen i pulkan var glad, tills avgasröret hakade fast i en sten. Efter det, inget avgasrör mer. Men, nu kör jag på alkylatbensin och då luktar det knappt nånting alls.

Följande är gjort på maskinen:

• 60-graders styrstål.
• Bytt kolvar (de nöp).
• Monterat liten styrhöjare. Några cm bara, det som gick utan att förlänga kablar.
• Bytt boggie till en från Summit -97. Nya slides, lager, hjul. Ny bakre dämpare.
• Framdämpare från Grand Touring -03. Fjädrar: GT-95.
• 200 kamdubb i mattan.
• Styrhooks.

Jag kan säga att bytet av boggie & framfjädring gjorde underverk för både framkomlighet och komfort!
Och kamdubbarna gjorde en hel del skillnad på isigt före.


På önskelistan:

- Lappbelag! Jag åkte igår i 6 dm ospårat puder bakom Tavelsjöberget. Direkt man släppte gasen (chicken!) dök/tippade maskinen rakt ner i pudret.
- Högre styrhöjare! Gillar inte ap-hänget...
- Hydraulbroms! Jag har en komplett broms, men det får vänta till nästa höst. Plus att det är bökigt att få dit bromsoket tillsammans med "fel" kedjehus.
- Bättre grepp i fotstegen! Tänkte bulta fotstegen fulla med M6-bultar, som får sticka upp 5 mm genom låsmuttrarna. Borde ge bra grepp.

Några förslag på fler uppgraderingar? Förslag mottages! :hello:


Så här såg den ut som "lowrider", med std boggie/framfjädring och långt avgasrör:
http://www.pixbox.se/pic_show_id17220424.html

Fler bilder kommer!
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tack för synpunkter!
Synd bara att SLP-skidorna kostar så mkt...
Jag har nu skaffat lappbelag. Ser faktiskt inte så illa ut. Kommentar utlovas efter provkörning, men nu har ju snön snart regnat bort här i sur-ume-trakten...

Fler förslag till uppgraderingar?