Ski-doo Formula z 670 -99

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Satt och kollade in gammla broschyrer o såg att formula z:an hade en arm boggi som såg ut precis som en expert boggi. men det verkar som att den bara finns på årsmodell 99. Hur var denna boggi att köra ?. Och är det någon som vet varför dom slutade med den (Skulle tippa att dom blev stämd av killen som gör expert boggin eller nått åt det hållet)
 

Hedgren

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Piteå
Den fanns -98 Formula Z oxå!

Se överskrift, fast den hette ACM då. De hade licens att bygga enligt Expert konceptet men använda lite andra delar för att hålla ner priset, kvaliten var lite sämre än expert men funkade lika bra. Antagligen försvann den för att det är nog inte ekonomiskt att ha en separat boggie för endast en modell. En boggie är inte billig =). Jag hittade ett repotage där dom testade en Ski-Doo Formula Z -99 mot en Formula Z -99 utrustad med Expert. Det var få saker som skillde enligt dem men Experten var bättre, men kostar ju därutav. Den hade även lite fler inställnings möjligheter.

Skoterinfobanken så finns det nån Formula Z, en säger den slog igen för lätt, en annan sa att den var bra osv. Man vet nog inte säkert förstän man kört en själv.
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Näe precis

Man vet ju inte förns man testat själv.
Men om den nu var bra så är det ju konstigt att inte ski-doo använde den till fler modell. typ mach:serien
 

landsjo

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
jag har en formula z 99a

den är fin i bogeyn men framdämparna är klena som faan
 

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
mjuk och konstig

Det är lite speciellt att köra en skoter med den boggin tydligen. Det gjorde att köparna inte föll för den. Det blev lite konstig tyngdöverföring med den boggin så att om man gasade i en kurva så gick den bara rakt fram. Det berodde också på att den var lite för mjuk. Motorhuset i Östersund sålde ett uppgraderingskit till den med bla styvare fjädrar som tydligen gjorde den lite bättre.
 

LarsaP

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ånge Sverige
Jag hade en Formula Z-670 -98 och det var nog den absolut roligaste skoter jag haft!!

Lättkörd och pigg. Boggien var underbar efter lite efter-justeringar ( hårdare fjädrar) jag åkte även med dubbeldyna och skjuts ett tag, gick fint det med.

Ju hårdare man körde desto bättre funkade boggien.

Mvh // Larsa