Ski-doo 600 MXZ vs Ski-doo 600 Renegade?

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Hej på er alla!

Detta är säkert en fråga som folk har ställt tidigare och hade jag bara hittat bra info hade jag inte ställt den här

Det är så att familjen har stuga i svenska fjällen och vi ska köpa en skoter som både fungerar att dra en pulka under korta sträckor, men även som är rolig att leka med. Jag har efter övervägande fastnat för Ski-doo och valet är just nu om det ska bli en Renegade eller MXZ (600 på båda). Har helt enkelt kört fast lite och det finns för- resp nackdelar med båda. Någon extremkörning med långa hopp och sådant kommer det nog inte att bli mkt av. Däremot "fart efter led" och puderkörning är något som lockar. Är den längre mattan på Renegade till någon nackdel vid puderkörning eller är det något som förbättrar skoterns egenskaper? Några andra fördelar resp nackdelar för dessa två modeller?

Mvh Jonny

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
De finns inga nackdelar med längre matta i pudersnö! Den tar sej fram mycke bättre.
Med tanke på vad du ska använda den till så kolla på en renegade 600 etech 2009-->
Finns fina för ca70tkr.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Tack för tipset! Det uppskattas! Något annat man bör tänka på vid köpet? Bytta kolvar, antaal mil, nerdrevad osv? vill ha en 44 mm matta på skotern..

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Behövs absolut ingen nerdrevning, Boost III här på forumet rekommenderar ca 500 mil sen kolvrings eller kolv och kolvringsbyte. Litar blint på hans rekommendationer då det verkar vara erfarenhet och inte bokläsning som talar. Antal mil är mindre intressant då jag sett slutkörda chassien som gått 100mil och fräscha som gått 600+. Kolla efter valkar på sidorna, nerhoppade fotbrunnar/fotsteg. Känn på dämparnas infästning och genomslagsgummina osv. Kolla hur remmen ser ut och hur skivorna ser ut, ett krokigt chassie kan skuta rem som f*n. Provkör.

Rekommenderar en Backcountry X, har själv en 800 -13 och mamma har en 600 -13. Supernöjd! Kanske skulle lastat på med en freeride och bytt matta till 44mm för känner att dämparna inte är mina vänner riktigt (byter mycket mellan ensam och dubbeldyna) och har flyttat fram styrstången så den är dragen lika som freeride. Men ställer du in för att åka själv, ställ och glöm, så är en BCX ett klockrent alternativ. Den något smalare framvagnen märks lite grand men ingenting som stör och det känns bara när man pressar allt man vågar. Byter man till lite mer aggresiva skidor eller styrstål blir nog den smalare framvagnen lite mer uppmärksammad.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Tack så mkt för infon. Det uppskattas... Har fått många bra förslag och jag har fått lite att fundera kring:)

Mvh Jonny

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Kommer en MXZ X med nerdrevning samt 44 mm matta att dra på bra i pudersnö? Eller kommer bara att fungera efter led?