Sjöisar

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Halloj, nu när isarna har lagt sig så börjar jag undra hur tjock isen ska vara för skoter respektive bil. Har varit och kollat idag och isen på en sjö var 25 cm tjock :beer:

Tänkte höra med er som kör isräjs med bilar å sånt, för man har ju hört att 15 cm ska räcka för en bil :hmmmm2:

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
30cm räcker juh för en traktor så 25 ska juh räcka för en bil.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Körde över en 2tons minigrävare för 2veckor sedan, då var det 15cm kärnis och det gick hur bra som helst.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jo jag var å sladda med volvon på isen där det var 25 cm. Men vet nån hur många cm som håller för vad?

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
det behövs inte många cm, pratade med en s.k allvetare "varit med länge å väldigt påläst" förra veckan om just detta å som sagt, de var inte många cm.

deji

Välkänd medlem
Tänk på att om du ska sladda med bilen på isen så blir det ett "gung" (om den inte är tjock nog) på hela isen vilket i sin tur ger en svallvåg under isen, när den är stor nog så trycker den sönder isen underifrån!

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Det där med isar är något som jag har stor respekt för. Själv brukar jag inte köra förens det är 20-30cm tjockt 50 meter ut från land. Då är man på den "säkra sidan".. för det kan förekomma områden med bara 5-10cm dålig is.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tänk på att om du ska sladda med bilen på isen så blir det ett "gung" (om den inte är tjock nog) på hela isen vilket i sin tur ger en svallvåg under isen, när den är stor nog så trycker den sönder isen underifrån!
Rätt. Men problemet är större än så. Själva isen formas också till en svallvåg med en ganska fast maxhastighet. Om du kör i lite högre hastighet så kör du på själva vågen och därför befinner du dig i uppförsbacke. Om du kör lite fortare blir det ännu farligare, då kan du nämligen komma upp med hjulen på vågtoppen och gör du det så brister isen helt enkelt.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Är det nå fel på Google ? Så här ser militären på saken , mao säkra sidor. Personligen skulle jag då inte köra ut ett lok på 10cm kärnis... (10 cm räknar dom med 500KG hållfasthet, 14cm 1 ton 20 cm 2 ton osv)

http://cee.project.ltu.se/main.php/saki.pdf?fileitem=21708849

Ta reda på fakta när det kommer till så här viktiga saker, folk kan ju dö pga av era antaganden.

Det har du rätt i. Men detta med 10cm håller för 500kg måste ju vara på en pungt eller hur har dom mätt de, sprider man vikten på en strl som ett lok så ja de kan ju faktist hålla, men det är ju fasen från is till is också

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ett lok väger en sisådär 70-80 Ton. Om man tittar i dokumentet som gäller Fordon i den klassen kan vi ju anta en rejältradare med tung last eller stidsvagn som drar nå tungt.. Då skall is tjockleken ligga på 118-125cm...

Alltså så skall den "bara" vara 12 gånger så tjock som mr 10 cm sa ;-)

Sen vad isen klarar precis innan den brister är väl ändå rätt ointressant.
Om man nu inte vill drunkna...

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Haha ja de va fel å ta ett lok men det ja menar, eller undrar kanske man ska säga e. Det dom har mätt måste ju vara på en punkt, typ max en crikel på 1m i dia.
ett stärre fordon, tex en bil behöver ju kanske bara 10cm då den har 4 tyngdpunkter samt utsprida, om allt skulle vara centrerat så skulle de ju aldrig hålla. Jag vet inte men detta är vad jag tror och tycker.

ps: en tradare får väl väga max 60t :p

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
vi pimplade förra helgen då var isen 2cm tjock. det knackade när man gick men vi som är van räds inte för de pga erfarenhet
smart:stupid:
kompisens farsa och hans polare drunknade båda två fem meter från land pga svag is
de hade bägge pimplat hela livet

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Var och körde idag på isen, gick fin fint, var ju som sagt 25 cm och tog årets premiärtur =) satan vad skojj att rasta 800an på isen :D

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
25cm är bra is. Se bara upp för ställen där den kan vara försvagad. I fjol drunknade en inte långt här ifrån, dagen innan var isen 10cm tjock (långfärdsåkare *s*) dagen efter alldelses för tunn... :-(

Grannen gick igenom samma dag ett par KM från hemmet. Han hade tur och fick lift, rejält nedkyld. Tur också att en bilväg var nära.

Nu är ju havet lite farligare än en sjö men men...