sill och potatis. turbo swb projekt!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Nu har jag skrivit TVÅ jävulskt långa inlägg och bägge har råkat försvinna...:mad2:

men hursomhelst så har jag en swb assault 2012 som ska få turbo å lite mer roliga grejer.

hitills sitter det mest kosmetiska grejer på, såsom.
handtagsskydd, bukskydd, ventilationskitt, extremebumper, drag, lågruta, my-13 rmk dyna och egendesignat dekalkit som är påbörjat monterat.

prestandamässigt sitter det ett bikeman singelrör och pcv, även v-kitt och 19/43 drev.
i övrigt så är krängaren borttagen och boggiedämparna omchimsade.

köpte igår ett silber turbokit beggat och idag ett par burandt fotsteg och beställde en 11,5topp från r-verkstan.

jag har ingen erfarenhet av turbos då jag alltid tyckt det är för kärringar, men de va ju ganska fränt...:unsure: så alla tips mottages tacksamt.

jag kommer dokumentera montering äv fotsteg och turbo då det efterfrågats. kommer bli en peak 2,5 matta också. dock efter att turbon funkar och kärringen lugnat ner sig lite...:evil:

vi får se hur lång tid detta bygge tar då det kommer att funka som terapi efter att jag stoppade in handen i en flishugg i början av januari. kan inte riktigt använda den så bra.... men det tar sig :)
 
Last edited:

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
funderar på att köra 50/50 98 å aspen 102 men fan va dyrt de va, man vill ju inte tanka 25liter 98 för 400kr och 20 liter aspen för 800kr de blir ju 1200spänn för en full tank..

köra 98 och stödja lite med aspen för att säkerställa så att 98an har rätt oktan? litar inte på vpower by the way.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Äntligen en rolig tråd att följa! ;)
Drygt om du ska måsta börja koka ihop egen soppa.. Går dom inte få att gå bra på bara 98? Måste väl hänga ihop med vilket kompförhållande man kör och hur mkt man vill ladda?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Bra där, berätta gärna hur du gör med soppan.
Min kör jag iaf på 98. Ta mycket bilder också, vill ju se hela resan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Varför har du best en 11,5 topp? Jag antar du menar 11,5-1 i kompförhållande?

V-power ska tydligen bara vara 98 okt nu också och du har rätt i att inte lita på v-power för den soppan kan ligga bet längre tid på lager och på macken = ruttnar.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Låter roligt ! Vad blir det för squish mått/bredd/vinkel ? Av erfarenhet känns 11,5:1 lite mycket om du vill åka lite mer laddtryck och vanlig soppa... Dock är ju allt beroende hur Allt är byggt och lirar ihop, även utformningen av förbränningsrummen spelar stor roll, är en hel vetenskap...

Ska bli roligt att följa ! Har byggt en egen turbo motor och gått på lite
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Varför har du best en 11,5 topp? Jag antar du menar 11,5-1 i kompförhållande?

V-power ska tydligen bara vara 98 okt nu också och du har rätt i att inte lita på v-power för den soppan kan ligga bet längre tid på lager och på macken = ruttnar.
du har helt rätt angående 11,5-1. jag litar inte på någon pumpsoppa ( om det inte kommer ifrån flygplatsen då) beställde en 25a aspen 102 idag just för att kunna köra högoktanigt också. jag tänkte såhär att under utprovning av allting så känns det lättare med hög oktanhalt och lågt tryck, för att sedan låta dessa möta varrandra. tänker jag helgalet då? går ju även hälla i lite i 98an för att säkerställa 98oktan.

men efter att ha räknat på de hela så vill jag inte behöva blanda så mycket då det inte blir billiga mil/ råd att köra..
men när man sitter och läser silbers tabeller om höjd kontra oktan kontra psi så skulle man gärna köra på 116oktan..
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Låter roligt ! Vad blir det för squish mått/bredd/vinkel ? Av erfarenhet känns 11,5:1 lite mycket om du vill åka lite mer laddtryck och vanlig soppa... Dock är ju allt beroende hur Allt är byggt och lirar ihop, även utformningen av förbränningsrummen spelar stor roll, är en hel vetenskap...

Ska bli roligt att följa ! Har byggt en egen turbo motor och gått på lite
jadu, squishband får du fråga toppkillen om... hur kan jag mäta upp bredd vinkel? kanske skulle ha funderat mer på förbränningsrummen? beställde en fräsning innan turbon kommit med bussgods. men jag tänkte få fräsa några fler, då det kan va fint att ha hemma om andan skulle falla på. och priset va helrätt.
tanken är att köra på någon sort med oktan högre än 98 pga av känsligheten. men vill inte betala ihjäl mig heller..

hur mycket är "lite mer ladd"? tanken med 11,5:1 var att förra ägaren av kitet kört med 11,5:1 och jag fick ta över mapp och vikter att ha som grund. men han körde ganska safe på laddet också. minns fan inte hur mycke bara... men jag brukar spåra så det slutar väll med en 10.1 å 15psi. :)

Kunskap är det bästa någon kan bidra med. som sagt så mottages all info om turbo med ödmjuka och öppna armar! LÄR MIG :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Va å hämta ut ett paket av det roligare slaget idag. silber kittet hade kommit :peace:

sen vart det lite skogskörning med tillhörande vilsekörning.. kanske skulle köpt en gps istället. men va tvungen att säga hejdå till bmp pipan å pcv´n. imorgon ska originalprylarna lira 100% så man slipper leta problem på fel ställe när turbon hittar dit.:bigsmile:

har också påbörjat ombyggnaden till burandt stegen. men fick gå upp från garaget å lägga mig här då jag inte sovit sedan natten ons-tors. först satte jag rondellen åt fel håll och sprutade mig själv i öga. (lät snuskigt) sen så skulle jag byta skiva och istället för att trycka ner låsknappen så var jag en sekund ifrån att trycka igång den. hade redan satt dit nyckeln...

kändes som att chassit levde farligt när hjärnan inte är med.. nya tag imorgon.:bigsmile:

btw för och nackdelar med att dra ut "luftburken" genom huven. såg att delar av filtret hade smält av värmen och borde då suga in vääldigt varm luft i jämnförelse mot att montera den under bar himmel.
 

Attachments

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Nu är inte jag något proffs utan en lekman spm tycker om turbo och trimmning :) bredd är helt enkelt klämspaltens bredd, i mm eller procent som jag föredrar. vinkeln är hur mycket klämspalten vinklar ut ( blir större) mot centrum av förbränningsrummet i procent. det finns alltså höjd bredd och vinkel man kan jobba med squishen eller klämspalten på svenska. mäter gör du enklast med lödtenn utplaserat i kolvbultens riktning med topp monterad och sedan drar du runt motorn och mäter sedan tennet med skjutmått.

Det finns många vägar att gå men av erfarenhet så funkar det bra med omsvarvade originaltoppar men skulle öka squishet endel. dock har alla olika teorier om vad som är bra så väljer att inte uttala mig om vad jag tycker i den frågan :)

sen finns ju olika typer av förbränningsrum också, hemisfäriska är det vanligaste och det som du har.

Lite mer ladd tycker jag är över 6-8 psi och det är där det börjar bli roligt ! när det börjar spika är omöjligt att säga men själv så har jag testat det i bromsbänk med hörlurar och stift, kolvtopp/spolning varje repa.
tog 1.5 dagar i bänk att då min att lira perfekt (förgasare) lämnar 215 hk vid 10 psi utan spikning och safe blandning/tändning, dock en ves 800

låter kanon att ta över hans setup för att spara lite tid att få allt att lira. när väl skotern går så är ju variatorerna kvar... själv åker jag 50/50 98/vp 109 för tillfället och laddar mellan 10-14 psi.

sorry för dålig text. sitter på ipad som fan inte går att skriva på
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jaha, jamen då fattar jag. tror jag iaf.. jag skulle vilja lägga mig i det spannet 6-8psi åtminstone tills alla problem är sorterade. säg 8psi på 98 med lite oktanhjälp. sen brukar ju jävulen växa fram. men måste väga över. 15psi =skitfränt 15psi =kolvprenumerant.
jag skulle vilja hamna på en lämplig nivå där kraft och driftsäkerhet möts. kanske borde beställa en 11:1 direkt.?
känns som att det kommer underlätta mycket att komma igång. bara att ha nått å börja med gör mycke.


vp 109 är väll inte så mycket dyrare än aspen va? 8krlitern eller nått? jag köpte aspen pga av att dom gör motorsågsbränsle också, så då kan jag lyfta momsen på racebränsle :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
någon som vill byta rakt av mot drevning 19/43 ´gått 60mil. bytes mot 20/42 eller lite högre. måste passa swb assault 72länkars `?? kedjan visst äre 72?
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Kul med mer 2t turbos!

Jag kör med en PAR 11.0 topp, många föredrar originaltoppen då den inte är lika kräsen på blandningen och ska vara lite lättare att få den att gå rent. Den ska tydligen även kunna kännas slö o seg i början med 11.0 toppen, men det är knappast nått jag känner av iaf! Och turbolagg existerar ju fan inte :)
Många kör 10psi med org topp.Har inte kört med org toppen själv men vi upplevde att den kan ha varit lite känslig vid WOT mot slutvarv, började fetta på lite för mycket och det blev en liten poff :)
Kör vid 10psi jag med och drog ur 235hk/210nm och även här med en safe map. Samma här så var det inga tendenser alls till spikningar under bänknigen.


Nu vill jag inte kissa på andra kit och låta som snowestonline killarna för att jag åker Vipec, men EBC'n på vissa kitt verkar ju vara lite sådär.
Minns inte vilket kit det var så låter det vara osagt,men med Vipec monterat med en MAP sensor så läste MAP sensorn ~4-5psi under vad EBCn visade.

När jag byggde min så blev man rekommenderad att åka org top, spridare, utan IC osv och köra ~8psi och ha en sjuk maskin! Och nu förstår jag det efter att ha kört lite att det är sant, men mycket vill ha mer och det visste man ju så det var bara att bygga på! Skulle dock aldrig skippa intercooler...


Blir kul att se hur du får ihop grejerna och hur du får den att gå, hoppas det går bra med mappningen och att det inte ska spika något, mycket bilder också tack, mycket roligare då! :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag personligen skulle köra lägre kompförhållande och på vanlig 98okt. 11-1 låter bet bättre och du kan få ut mer hk med lägre kompförhållande och i stället mer bar.

Men om du kör toppen som är berabetad måste den vara gjord med tanke på turbo. Turbotoppar kan ha högt komp-f men då brukar squishbredden vara endera smalare eller ha brantare vinklar eller bådeock så flamfarten sänks. Påsåvis kan man köra rätt mycket tryck utan spikning.

Hör med Husqarna farbrorn om han vill delge sig med kompförhållandet för den motorn går enligt mig fruktansvärt bra i effekt vs laddtryck.

Eller kör samma komp-f som Sillbert och Bondocker rek för vanlig macksoppa.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Kul med mer 2t turbos!

Jag kör med en PAR 11.0 topp, många föredrar originaltoppen då den inte är lika kräsen på blandningen och ska vara lite lättare att få den att gå rent. Den ska tydligen även kunna kännas slö o seg i början med 11.0 toppen, men det är knappast nått jag känner av iaf! Och turbolagg existerar ju fan inte :)
Många kör 10psi med org topp.Har inte kört med org toppen själv men vi upplevde att den kan ha varit lite känslig vid WOT mot slutvarv, började fetta på lite för mycket och det blev en liten poff :)
Kör vid 10psi jag med och drog ur 235hk/210nm och även här med en safe map. Samma här så var det inga tendenser alls till spikningar under bänknigen.


Nu vill jag inte kissa på andra kit och låta som snowestonline killarna för att jag åker Vipec, men EBC'n på vissa kitt verkar ju vara lite sådär.
Minns inte vilket kit det var så låter det vara osagt,men med Vipec monterat med en MAP sensor så läste MAP sensorn ~4-5psi under vad EBCn visade.

När jag byggde min så blev man rekommenderad att åka org top, spridare, utan IC osv och köra ~8psi och ha en sjuk maskin! Och nu förstår jag det efter att ha kört lite att det är sant, men mycket vill ha mer och det visste man ju så det var bara att bygga på! Skulle dock aldrig skippa intercooler...


Blir kul att se hur du får ihop grejerna och hur du får den att gå, hoppas det går bra med mappningen och att det inte ska spika något, mycket bilder också tack, mycket roligare då! :D
vipec hade suttit fint. men nu vart det ett litet impulsköp härdå. :) blir nog att åka på nya powercommander "turbo " med det mesta och justerbar tändkurva. sedan då man fått den gå hjälpligt med attitude.

jag vill också åka 235hk/210nm safe :) :) . är smått eggad för tillfället. skulle startat denna tråden innan jag köpte grejer, hehe
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag personligen skulle köra lägre kompförhållande och på vanlig 98okt. 11-1 låter bet bättre och du kan få ut mer hk med lägre kompförhållande och i stället mer bar.

Men om du kör toppen som är berabetad måste den vara gjord med tanke på turbo. Turbotoppar kan ha högt komp-f men då brukar squishbredden vara endera smalare eller ha brantare vinklar eller bådeock så flamfarten sänks. Påsåvis kan man köra rätt mycket tryck utan spikning.

Hör med Husqarna farbrorn om han vill delge sig med kompförhållandet för den motorn går enligt mig fruktansvärt bra i effekt vs laddtryck.

Eller kör samma komp-f som Sillbert och Bondocker rek för vanlig macksoppa.
jag litar på dig och ringer imorgon å ändrar komp. 11-1, bättre å va safe. dom vet att den ska åka ladd. de har byggt nån turbo själva också.
men vad ska jag göra av 102oktanet då? får trimma gräsklipparn i sommar :)