Shimsning av X-RS dämpare

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Hur upplever ni som kör x-rs 600/800 att orginal shimsningen på dämparna är? Tycker att min är alldeles för mjuk fast jag bara har kört på led. Kan det vara så att det är amerikanska shimsningen på dämparna. Boggidämparna funkade bra efter att jag ställt på dom några klick tills jag kört 50 mil ungefär. Nu är troligtvis dämparna helt slut i boggin eftersom den knappt är körbar längre. Det bara smäller i minsta lilla gupp. Så ska det ju inte vara efter 70 mil!! Min förra 03:a kändes bättre fast den gått 600 mil utan renovering. Har kollat och inget är trasigt och jag har inte ändrat något så det måste vara dämparna. :mad: :eek:
Om nån annan har haft samma problem har ni isf fått renovering och omshimsning på garantin??

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Har du provat att klicka om lite igen då? Kan inte ta slut så fort. Däremot blir ju ofta fjädrarna lite mjukare efter "inkörning"...

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Har testat att ställa dämparna både hårdara och mjukara men det funkar fortfarande lika dåligt. Ser nästan ut som att kolven i bakre dämparen glappar något i sidled när den är helt utfjädrad. Kanske har gasen läckt ut eller så har en tätning gått sönder??? Verkar ju konstigt att dom ska gå från att vara bra till helkassa på 10 mils körning! Kan ju inte bero på att fjädrarna har mattats av eftersom jag testat att spänna även dom.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Aha, nä då är det klart att du ska ha en ny dämpare på garantin om man tillåmed ser glappet.

E

ejwbegysv

Jag har iofs en summit men min bakre dämpare har helt plötsligt gett upp totalt... Fjädern är superbra men dämparen gör allt anat än dämpar fjäderns rörelse...

Ska ta detta med ÅF nästa gång jag orkar köra dit med skotern...

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Ska lämna in skotern på första service i morgon. Får se om det går på garantin. Lite tråkigt att vara utan skoter nån vecka nu när första snön har kommit här. Man köpte ju en ny skoter för att slippa just sånt här men verkar som det inte spelar nån roll när det går sönder iaf!!