service variatorer assault 14

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Har en Rmk Assault 2014 som närmar sig 300 mil. variatorerna är än så länge orörda. Har inga problem, men vill göra service innan det blir problem.

  • Vad brukar ni byta?
  • Nått att titta extra noga på?
  • Kör väldigt blandat med den, tips på vikter/fjädrar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Bussningarna till vikterna och rullarna brukar man få byta vid 300mil. Men allt beror på hur grejorna är använda. Kan lika gärna vara som nytt om den mest gått led.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
950+ mil på orörda variatorer (förutom primärfjäder som gick vid 800mil, bytte då sekundärfjäder i förebyggande). Kör väldigt blandat men med snömängden här i södra delar så blir det oftast relativt lugnt även utanför leden.

Lämnade in mina variatorer på min lokala firma förra säsongen men fick bara tillbaka dom då de inte tyckte det var värt att byta något. Så instämmer med akser, beror nog väldigt på hur de används.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Vart rekommenderar ni att köpa delar till variatorerna? Tänkte byta ut alla slitage delar.. både primär och sekundär
De två polaris pro rmk 800 jag har med liknade mil va i väldigt bra skick i variatorer. På en av variatorerna bytte jag en rulle då den va platt. Rullar kan du köpa på Rinab och Skoterdelen de är tom godkända av Asker :). Sekundären kan du bara ta isär och ev rengöra för de håller många hundra mil. Mina va i nyskick inte en skit i dem.
Mitt råd är byt inte ut något i onödan jag tror mina variatorer klarar 300 mil till innan man byter bussningar som ex.