Sekundärvariator

allden

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Har en polaris 500 -92, som har ett stort antal brickor till bulten som håller fast sekundärvariatorn. Är detta någon form av variatortrim, eller lägger man på extra brickor av någon annan andelning?
Har dessutom problem med att få loss sekundärvariatorn efter att ha lossat bulten som håller den fast. Är det något annat som måste göras för att få loss sekundärvariatorn?
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Inte trim..

Dom brickorna du har direkt innanför bulten är till för att sekundären skall kunna röra sig utåt, för att följa och linjera med primären under hela växlingen.
Efter du tagit bort bulten skall det bara vara att dra variatorn rakt ut såvida den inte rostat fast... prova med ngn form av rostlösare och försök få in det mellan axlen och sekundären, låt det verka ett tag... och försök igen.....
 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
brickor

En annan förklaring kan vara det som hände mig i våras. Sekundären började kärva när jag var ett par mil bort.Så när vi stannade i by så rev jag lös den och tvättade bort remrester och när jag skulle montera tillbaka den hände det som inte fick hända,bulten gick av!!! Men min bror körde runt i byn och fick tag på en bult men såklart var den för lång.Därför fick jag montera flera brickor för att få rätt längd.