Sekundärvariator glidlager

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Då var det dags för nästa fråga:

Har en Polaris Switchback 800 -04. Med en sekundärvariator (stora) som behöver lite omsorg.

Det sitter två glidlager som är kassa. Kollar jag med närmaste Polarishandlare (i Luleå) så får jag inte mycket till svar.

Men kanske någon har något tips om vart jag ska vända mig...tror inte glidlagren står i reservdelslistan men likväl går dom att ta bort = måste gå att köpa nya. Kanske i USA...

Alla tips mottages tacksamt

MVh Urban

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Är det dom kopparfärgade du menar?
1 stor som ligger runt helixen och en mindre som ligger och glider mot mitten "pelaren" kom inte på ordet.
Vet att den ute vid helixen går att köpa ny.
Men den mindre av dom går inte att byta, utan att det är meningen att man ska byta den store i god tid.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Är det dom kopparfärgade du menar?
1 stor som ligger runt helixen och en mindre som ligger och glider mot mitten "pelaren" kom inte på ordet.
Vet att den ute vid helixen går att köpa ny.
Men den mindre av dom går inte att byta, utan att det är meningen att man ska byta den store i god tid.
Hmm, han har ju en Team dom har ej dessa glidlager som du skriver, om den inte är utbytt förståss:hello:

klicka på pdf länken (TSS-98 Service Parts Diagram)
så ser du hur det ser ut...http://www.team-ind.com/motorsports/showchart.aspx?app=7&brand=27&type=236&chart=285

Mvh/
Bola..............

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
varför blir jag så less...på skotrar....???
Ok...så det är bara att köpa en ny variator då....eller svarva nya glidlager själv...eller?
Verkar ju helt galet.....

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja nu kanske Bola har rätt. den variatorn ja renoverade var från en 98 rmk.
Men har haft isär sekudärn på min -02 och den var då likdan.
Polaris kanske gjorde om dom efter det?

Är det en sån variator som ja tänker på så har varje polarishandlare den stora somm sitter runt helixen.
Men den mindre som är fastpressad går inte byta :/
Utan det är meningen man ska byta den stora i tid så den mindre inte slits.
Så du får byta den stora och hoppas det funkar för annars blir det nog att byta variator.

Låter sjukt men jag har sökt åt min gammla utan att lyckas.

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Sjukt - yepp!
Men det löser sig kanske med hjälp av duktiga kompisar och en metallsvarv. Men...som sagt...man ska ha stor plånbok och nära till skratt när man är skoterägare :)

/U

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ja preics. det man göra är väl att ta bort matrialet som är pressat ner mot bussningen. be en kompis svarva en ny bussning av lämpligt matrial och sen pressa ner den igen.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Ja nu kanske Bola har rätt. den variatorn ja renoverade var från en 98 rmk.
Men har haft isär sekudärn på min -02 och den var då likdan.
Polaris kanske gjorde om dom efter det?

Är det en sån variator som ja tänker på så har varje polarishandlare den stora somm sitter runt helixen.
Men den mindre som är fastpressad går inte byta :/
Utan det är meningen man ska byta den stora i tid så den mindre inte slits.
Så du får byta den stora och hoppas det funkar för annars blir det nog att byta variator.

Låter sjukt men jag har sökt åt min gammla utan att lyckas.
Dom med elback har team variatorn tror den kom-04 och det finns ett elbackskit att eftermontera passar från-02.

Mvh/
Bola.......

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sjukt - yepp!
Men det löser sig kanske med hjälp av duktiga kompisar och en metallsvarv. Men...som sagt...man ska ha stor plånbok och nära till skratt när man är skoterägare :)

/U
Det ena går ju att köpa det andra måste väl gå att köpa på hos nån som säljer glidlager typ momentum annars går det alltid att göra en annars köp en ny helix.

Kika här http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?showtopic=311007&hl=bushing+team

Det mesta brukar gå med lite kunskaper och know how ;)

Du vet väl att du MÅSTE ha ett special verktyg för att få ihop den igen?
Lycka till med bussningen:ciao:

Mvh/
Bola...................

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sjukt - yepp!

/U
Har du kompisar med svarv så blir det ju inte så dyrt. Eller hur mycket dricka tar dom på milen?