Sekundär problem freeride -13

Hallbo

Medlem
15 nov 2015
24
0
1
Säter
Tog premiärturen idag på min freeride 146. Efter ett tag börjar variatorerna hugga och då fann jag att sekundären inte åkt tillbaks helt. Är ett glapp på nästan 1cm längst ut. Har lyckligtvis aldrig behövt skruva med variatorer tidigare men gissar att fjädern därinne är trasig eller kan det vara så att det bara kärvar. Den vill inte komma ut iaf och remmen är så lös att jag kan plocka av den. Finns bilder men har inte lyckats ladda upp än. Ska försöka igen.

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Ser ut som att fjädern har gett upp. Men det borde du kunna se om du lyser in i helixen.
Rullarna som ligger i sekundären kan också ha gett upp, vilket skulle vara troligare än att fjädern har gått av.

Hallbo

Medlem
15 nov 2015
24
0
1
Säter
Ok, tacksam för svar. Hur som så måste det isär iaf. Har som sagt inte behövt skruva med variatorer tidigare men antar det inte är raketforskning. Är det lönt att kosta på v-kitt när man ändå är igång? Och isf vad ska man ha?

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
Sådär såg det ut för mig och då var det bultarna för rullarna som hade börjat gänga ur sig och tar i inre skivan, du ser detta genom att skruva isär skivorna med hjälp av orginalverktyget som du använder vid rembyte.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror också att det rullarna.
Inte alls ovanligt att de går sönder.
Man kan se utifrån om de är trasiga har jag för mig.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som A.Holm säger, om rullar gått sönder så ser man det utifrån, ganska vanligt på skidoo att rullarna gått och då blir detta problem. Lätt åtgärdat om man äger en press. Tänk bara på om du ska göra det själv att bultarna till rullarna sitter fastlåst med en liten stoppinsex.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
ett tips är att värma skruvarna till helixen och sen använd en stark gänglåsning när du monterar tillbaka. lättast är att plocka bort övredrevet och ta ur hela axeln.