sek variator

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
ska flytta över min sek variator till en annax axel hur ska jag göra det är väl inställningar å skit i en sån så den blir lika inställd

R

Robin

om du bara ska flytta över så ändras ingenting genom att flytta.

mvh/Robin

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
hur får jag bort variatorn från axeln då tog bort bulten men fick inte bort den endå vill ju inte volda för mycke i fall den pajar

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
de är bara att dra ut den om du har tagit bort centrum bulten.! kan hända att kilen sitter lite fast men de är bara att dra den låsnar.!

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
nu har ja dragit och slagit med gummiklubba med variatorn lossnar inte endå några mer briljanta ideer :):)

R

Robin

sitter den verkligen så hårt? bästa hade varit att plocka lös hela axeln i så fall

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
nu har jag försökt i en timme men den låsnar inte har smörjt som fan inget hjälper hur fan ska ja gö:mad: :mad: :mad:

R

Robin

plocka lös hela axeln då istället, det är endast en bult i kedjehuset, ett lagerhus bakom variatorn och en skruv i buken du måste lossa för att få bort axlen med variator på.

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
jag har tagit bort axeln för jag ska ju byta den men vad hjälper det mej när variatorn sitter fast

R

Robin

men nu när du har lös axlen, så kan du lägga variatorn i ett skruvstäd sen banka med en mejsel och hammare eller vad du vill på axeln så den åker ut.

mvh/Robin

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
variatorn sitter där den sitter har prövat allat men har löst de endå..
tog 2 små bitar av ett järnrör och svetsade dom där axeln var svarvad så lagret hålls på plats :) men tackar endå för alla förslag,,
variatorn måste ha råstat som satan var nära på å särra den i en verkstads press men vågade inte om den skulle spricka ..... :) :)

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
36
Drängsmark
vad har du för skoter ?
måste verkligen vara ovårdad om sekundär variatorn har rostat fast :eek:
den brukar då inte sita så hårt.