SDI X-country edition -05

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Hej!
Detta är min första tråd på Snowmobile forumet, projektet är en:
Ski Doo 600SDI 2005:a, 980 Mil

Tanken är att göra en riktigt lekmaskin brevid leden, där man för det mesta håller hus:bigsmile:, Projektet började egentligen redan ifjol.



Det som redan är gjort:

- Dynamo Joe v-kitt
- Förlänga till 345 med 44mm kammar
- Tunnel förlängning
- Styrhöjjare
- Boggie genomgång samt måla boggiet svart
- Ny frontbåge
- Nytt Styre
- Meshtyg i varje hål
- Powder pro skidor
- Tunnelförstärkningar vid främre boggiefästet
( mer bilder kommer vartefter på det som redan är gjort)



Det som ska göras i höst:

- Ramlagrena ska uppkollas
Möjligen borra oljekanaler
- Bränsle systemet uppkollas (hade problem i vintrast att skotern tvekade och hackade vid högre varv ibland):confused:

- Kolvbyte, är ju körda snart 1000mil, kompen låg på 8,5bar jämnt på båda
[FONT=&quot]- Nya fotsteg med bättre snögenomsläpp
- Uppdatera frontbågen
- Flytande sekundär
- Ännu mera ventilaionshål till variatorn
- Och så skulle ja vilja snygga til tunneln på nåt billigt sätt :unsure:

Funktion går före kosmetika :eyebrows: ,så det lämnas till sist om ekonomin tillåter.
Äldsta bilden på skotern ja hitta. En Slags "före bild" :blink1:. Powder pro skidorna satt färdigt på vid inköp



Meshtyget installeras på luftburksöppningen och på sidokåpornas ventilations hål, med nåt random galler ja hittade på Motonet. Meshtyg installerades på huven och öppningen framför avgaskröken.


Resultat, blev rätt så lyckat bortsett från sidokåpornas ventilations hål. Förra ägaren hade borrat upp en massa hål som var allt annat än symmetriska men det får tillsnyggas senare. Öppningen till luftburken blev också lite större.


Här skräddarsys styret, greppet görs lite ovalt som på innebandyklubba


[/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot]

Färdigt styre med hemmagjorda 202mm styrhöjjare, har tyvärr inga bilder på när jag byggde styrhöjjaren.


Här syns ett 5mm flatjärn som jag skruvstädsbockade:eyebrows: som fästpunkter till frontbågen, den bultades fast brevid övre dämparfästet


Färdig lyftbåge på skotern innan jag förlängde


[/FONT][/FONT]
 
Last edited:
Reactions: hemi

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Den hemmabyggda boggie förlängningen, använde mig av 12mm brett aluminium. På bilden håller jag på med mattspännaren


Bockar sista biten på tunnelförlängningen i skruvstädet :bigsmile: som man inte slapp åt att bocka i maskin


Allt monterat. Mattan köptes tillsammans med med en 2,86 nonslip drivaxel.

Tunnelförstärkningen till boggiefästet


Och nu till det pågående arbetet:)
Motorn bortmonterad. En massa jävla kablar :blink: och när magnapull kom löst så fanns där svart fett som hela statorn var intäckt i hmm...



Tror nästan jag har haft lite tur :eyebrows:
Nästan inget fett kvar på MAG sidan

PTO såg bättre fettet såg ganska nött ut men inget minsta ljud kom ur lagrena och snurrade lätt, annat var det med MAG sidan



Nu väntar chassit och motordelarna på städning
För tillfället står skoter så här



SPI kolvar och packningsserie på kommande från USA.
Veven ska inlämnas på ramlager byte på åtminstone på MAG sidan, måste höra vad experterna tycker:)
 
Last edited:

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Nu har chassit och motordelarna fått sig en omgång av högtryckstvätten



Medan man väntar på kolv kittet påbörjade jag grundligare putsning av maskindelarna reedsen såg som man förväntade sig efter att sett andra bilder på forumet och en ordentlig remsprängning i vintrast. I höst ska det fixas meshtyg på luftburken eller nån liknande lösning.


Till sist en fråga om statorn
Borde man lacka om statorn eller nåt? fanns så många sprickor i lacken på statorn, syns inte så bra på bilden men sprickor mellan nästan varje spole.
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Veven är nu bortskickad till Hiomio Isokangas i Vasa, bor ju i Finland:amuse:
De blir väl knappast något mer gjort tills kolvarna anländer och motorn är ihopplockad igen.
Nu bestämde jag mig för att prova borra oljekanaler i blocket. Efter mycket mätande hit å dit, så var det bara att följa bästa tipset man fått "rikta rätt" :eyebrows: och det fungerade.
MAG sidan


Fasade kanterna på hålet med en dremel

och kanaler för oljan att rinna längs lite ostadig påhand :eek:h: men kanske de ine gör så mycket


Hur bör man göra med oljan nudå, ställa lite på oljepumpen? eller köra med orginal på oljepumpen och 1% i tanken?
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Idag så har äntligen Veven blivit klar. Den blev balanserad och nya ramlager på både MAG och PTO sidan.
Har inte hänt så mycket annat(har haft annat pågång). Start snöret blev bytt det gamla gick av i vinter men blev bara skarvat. Statorn har blivit omlackerad p.g.a. alla sprickor mellan spolarna, nya bränsle filter installerats.

Veven på plats och loctite 5973 som packningslim mellan blockhalvorna

SPI Hyperdryve kolvar


Packnings limmet på tork får se om det blir uppstart imorron :amuse: om man kommer ihåg vart allt ska sitta :bigsmile:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang borra olkjekanaler så tycker jag inte det blir lika bra som motorer som är anpassade för det. Olja kommer till yttre lagren men inte därifrån, därför kör jag fettat istället. Kan ev hålla bra ändå med borrat men jag blir osäker på det.

Kör 1% i tanken så håller kolvar o cylindrar ännu bättre. Man kan skruva ner oljepumpen om den drar mer än 2% i genomsnitt. Typ ställ den på 1,5% + 1% i tanken.

Varför jag förordar 1% i tanken är därför oljemunstyckena endast sitter nere i vevhuset så kolvarna duschas med ren soppa in från reedkorgar.
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Vad är skillnaden då på de äldre motorer som har oljesmorda yttreramlager?

På 440 vet jag att det var skilda injektorer för yttre lagren och en liten oljebehållare. Jag har fått uppfattningen att det var driftsäkrare med oljekanalerna efter att läst på olika forum.

Kommer väl köra på 2% i tanken under inkörningen och tills jag fått inställd oljepumpen.
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Y-röret hade en minimal spricka prövade svetsa med elektrodsvetsen :whistle: hemma, får se om det håller annars blir det att TIG svetsa röret.

Motorn på plats.

Oljepumpsarmen fick jag att löpa lätt igen, borde kanske ha bytt fjäder.
Måst hålla koll på den under säsongen.

Guldvärt verktyg när man skruvar fast Y-röret :bigsmile:


Och nu till det tråkiga
ingen ström överhuvudtaget, ingen gnista, ingen bränslepump som startar och mätarna lyser inte helst upp. Prövde mäta batteriet 12,7V men provade även att annat batteri för säkerhets skull.
Huvudsäkringen byttes och kontakterna vid voltregulatorn kollades upp men ingen lycka.

Blir väl att mäta upp jorden,relän,ledningar och lödpunkter imorron.
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Felet upphittat!
Ena stiftet i utgående kontakten från voltregulatorn hade gått av blev till att klippa av kabeln och skarva med eget rundstift :)


Efter lite övertryck(därav kompressorn i bakgrunden) i tanken tog det inte många drag innan den sparka igång, så kom det lite snö till till skoterns ära också:)

Intressant med lasertemp mätare :bigsmile: 56 grader på utgående kylarslang.
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Nästa på listan är att
-Flytta boggiförlängningarna bakåt eftersom vändaxeln i boggien är i botten så mattan går inte att spänna.
-Har någon tips på hur man förhindrar remdamm att dra in i luftburken? provade med meshtyg på öppningen på luftburken, då börjad skotern hacka vid fullt gaspådrag från stilla stående.

Men blir inte som mycket gjort förran jag fått hem luftvärmepumpen till garaget. Börjar bli lite kallt i garaget utan värme, nu när det börjar bli minusgrader:)
 
Last edited:

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Härligt projekt :)
Gillar att du gör allt ordentligt och låter maskinens prestanda och hållbarhet gå före allt annat :D
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Hållbarhet och körglädje går först :). Helt okej att skruva i bara man har en såndär magnet att plocka upp muttrarna med annars är dom lostforever:eyebrows:
 

Caape

Medlem
10 okt 2013
24
3
1
Finland
Gått en tid sen jag startade tråden :) men tänkte bara meddela hur det gått.

Oljekanaler och motorn har fungerat utmärkt bortsett från voltregulatorn har gått sönder. Djupsnö moddarna har fungerat perfekt efter jag gjorde nya fotsteg och smalare framvagn.

Här är skoter nuförtiden med 37" framvagn och nya fotstegen.




 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
snyggt bygge :)
Minns du vad isokangas tog för att renovera och balansera veven? Har en 600sdi vev som småningom skulle va i behov av genomgång :)