SDI 600 proplem

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Har har problem med en Ski-doo 600 sdi 08:a

motorlampan börjar blinka och piper till tre gånger.
den går på tomgång men direkt du gasar till lite så dör maskinen.

kan det vara lamda/avgas givaren som är trasig eller tempgivaren ?

sitter det nå andra svinitdyra givare i motorn?

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Om DESS-kontakten är glapp så går den på tomgång och piper/blinkar. Kanske kan vara nått strul med den?

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
just i fan dess lampan på instrumentpanelen lyser sen slocknar den.

sen här i våras så var den lite svår startad och gick dåligt, sen börja den gå på en cylinder. har kollat alla relän och dom är hela. fick igång den i dag och då gick den bra på tomgång men när du peta på gasen så dog den.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
om det är problem med DESSen så ska inte skotern dö?
på tomgång går den som vanligt men maskinen piper med ett par sekunders mellanrum, försöker du sen varva piper maskinen som en galning och tändningen tillåter max 3000v?

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
dessen piper bara när när dess nyckel sitter lite på sniskan, den går på tom gång sen efter nåra sec så börjar check engine lampan lysar och piper till 3 gånger snabbt, sen om man gasar så dör maskinen pang bom utan ge ifrån sig nått ljud.

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
dess "nyckel" sitter inte som den ska göra, och då piper den . och den tillåter inte varva mer än 3000v. tryck in dess "nyckeln" ordentligt och då kommer den fungera.iaf för mig

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Precis som dude säger, nyckeln och mpemboxen i skotern har samma kod och då skotern piper tre gånger så har skotern "godkänt" koden och man kan köra iväg. Om nyckeln sitter glappt så kan man starta men ej varva mer än 3000 för att boxen ej känt av rätt kod från nyckeln. nått sånt :)

Min brukar glappa rätt ofta men det är bara att trycka in den lite lätt så kan man köra iväg.

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
har samma problem med min DESS jag får rörar på den lite gran när jag startar den sen så är det bara att tuta o köra

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
är i garaget nu och haft igång skoter. avgast givaren verkar kaput för du kan dra ur kontakten ur den utan att skoterns hjärna märker nån skillnad .

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Dessen piper bara två gånger hur mkt man än vrider och vänder på den.
Det är väll för att den ska göra de?

Är det dålig kontakt så piper den konstant ett (1) pip med jämna mellanrum tills du fått fixat de, piper den två så är allt bra och de är bara att köra.

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
har haft samma sak men fick det på garantin som tur var (en ny kostar 2500kr), det är avgastempgivarn som skickar fel signaler, vet inte exakt men de signalerna säger väl åt datorn att nånting är fel och spärrar för att skydda motorn samt relän. batteriet blev dåligt på min i samma veva men kan inte säga om det berodde på de, fråga om ÅF kanske har nån aning, chansen finns ju att det är något mindre kostsamt problem. och man ska höra när bränslepumparna startar