Sackande E-Tec

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Varför slutar min E-Tec varva när man börjar nå topfart? Går upp till 8100 rpm men sjunker ner till 7000-7500 rpm vid 140 km/h och sjunker då också i hastighet. Har bytt bränslefilter nyligt men ingen skillnad...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låter som att variatorerna växlar och motorn inte orkar hålla uppe varven..då blir ju såklart hastigheten lidande när den blir "klenare" och orkar inte hålla farten...
har aldrig hört liknande..men kolla runt om de är någon annan som har problemet..annars in på verkstad med den och be dom lokalisera problemet

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Sjunker hastigheten verkligen, eller slutar den att öka?

Om den slutar öka så kanske den växlar ihjäl sig på sekundären, sjunker hastigheten så är det förmodligen inte variatorerna utan något annat....kanske är knacksensorn?

lomo

Medlem
13 dec 2009
12
0
1
Elverum Norge
Varför slutar min E-Tec varva när man börjar nå topfart? Går upp till 8100 rpm men sjunker ner till 7000-7500 rpm vid 140 km/h och sjunker då också i hastighet. Har bytt bränslefilter nyligt men ingen skillnad...
Min E-Tec hadde samme problemet, det var styringene til eksosventilene, og de ble byttet hos forhandler på garantien.
Det som skjer er at eksosvetilene åpner fullt men klarer ikke og holde seg oppe så de siger igjen og hindrer eksosen og komme ut.

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
sOFFe: I fjol så provade jag flera gånger, upp till ca 155 km/h (enl hastighetsmät.) sedan sjönk den till 145 km/h för att sedan dra på upp till över 165 km/h. (8100 rpm - 7000 rpm - 8100 rpm)

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Min E-Tec hadde samme problemet, det var styringene til eksosventilene, og de ble byttet hos forhandler på garantien.
Det som skjer er at eksosvetilene åpner fullt men klarer ikke og holde seg oppe så de siger igjen og hindrer eksosen og komme ut.
Tack för snabba svar, har meddelat ÅF så vi får höra vad dom säger...

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Har nu haft in maskinen och dom har kollat upp rave-ventilerna men ingen skillnad. Provkörde idag på skar-före så den borde inte växla ihjäl sig då det gick väldigt lätt. Den slutar dra vid 135 km/h och sjunker i varv från 8100 rpm till ca 7300 rpm. Har någon något tips?

R

RevMan

Låter som Rave ventilerna men det kan även vara nå variatorfuffens.
Inte helt ovanligt att rullarna i sekundären ger upp.
Testa en så pass enkel åtgärd som att blåsa ur primären med tryckluft.
Kan även vara att den känner av knackningar och skickar på mer bränsle, går att se om den har gjort det om man kopplar upp den mot datorn.