Sänkt skotern

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
sänkte skotern nyss , och undrar vad jag måste göra för att få igång den igen`? tack för snabba svar. skotern är en yamaha mountain lite 500 -2000 den är fläktkyld.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: sänkt skotern nyss

sänkte skotern nyss , och undrar vad jag måste göra för att få igång den igen`? tack för snabba svar. skotern är en yamaha mountain lite 500 -2000 den är fläktkyld.

börja med att ta av tändstift och sen ta bort tanken och oljebehållaren för vatten hamnar längst ner i tankarna iaf i oljan!
tom allt sen skruva av förgasarna och töm dem riktigt om du har tillgång till tryckluft så e de bara att blåsa rent dem överallt!!!
sen luta skotern åt sidan och dra för kung och fosterland och försök att få ut allt vatten ur motorn!
sen när du gjort allt och de inte verkar komma nå mer vatten nånstans så skruva ihop allt sen fyll på olja sen bensin och blanda i olja i bensin! sen försöka dra igång den och kör den LÄNGE så du vet att den blivit riktigt riktigt het sen ska nog allt funka!

glöm inte alla fettnipplar i boggie och framvagn!;) lyckatill!

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

måste man ta bort tanken räcker det inte att suga upp allt med en slang?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Ta upp den först ;)

hann du döda motorn innan den sjönk?
det kan vara skillnaden mellan succe och fiasko när man ska ha igång den igen.

B

Biosteel

Ta upp den först ;)

hann du döda motorn innan den sjönk?
det kan vara skillnaden mellan succe och fiasko när man ska ha igång den igen.
vet inte om jag kan hålla med. tycker den drar in sjukt mycket vatten i motorn i vilket fall och vad gäller tråden så är den fullständigt onödig då det finns flera liknande så bara att läsa dom ist :stupid:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna

måste man ta bort tanken räcker det inte att suga upp allt med en slang?
Jo det räcker att slanga ur tankarna. Men det som är mest noga är att kolla så CDI å tändspolar är torra innan du startar skotern! Annars tar dessa skada. Sen dra ur all vatten ur vevhuset.

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
joo men jag hittar inte den, jag fick igång den några sekunder med full choke sen så slockande den...

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

jag har försökt dra ur allt vatten nu, men tändstiften ger gnista och jag fick igång den några sekunder. men kan det vara en ide att försöka tömma så mycket vatten som man får ut, sen dra in den i varm garage och låta den vara i värmen hela natten, eller är det bättre att försöka få igång den direkt?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

jag har försökt dra ur allt vatten nu, men tändstiften ger gnista och jag fick igång den några sekunder. men kan det vara en ide att försöka tömma så mycket vatten som man får ut, sen dra in den i varm garage och låta den vara i värmen hela natten, eller är det bättre att försöka få igång den direkt?
Du SKA starta och köra jätte-genomvarm för att få bort fukten i motorn och elektroniken. Fukt = rost osv.

Efter det drar du in den i värmen.

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

okej, då är det bara att försöka få igång den, tack för svaren.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund

ja precis du ska kolla lite boxar och annan el kanske ta ur vissa kontaktstycken och blåsa rent sen i med elektronikspray, de e inte så dumt!
ja de går nog att dra ur lite slangar och därmed få ut viss bensin/vatten, olja/vatten..
good luck

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

förresten hur vet jag om cdi och tändspolarna är torra?
kan man testa starta skotern utan att avgasröret är på? eller kan den ta skada?

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

okej ska ut och testa nu, nu när jag har laddat batteriet.

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

kom på en liten ide, kan jag koppla startkablar från bilen till skoterbatteriet och ge "starthjälp" för mitt batteri laddar så snabbt ut, tänkte att det är lättare med elstart än att försöka dra?
tror ni att det går?

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
visa mig en tråd som kan hjälpa mig. det är ju lite skillnad på alla skotrar

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16

har fått igång skotern nu, och varmkörde den ett tag också. men den gav lite vit rök. Ska byta bensin imorron, men kommer det hjälpa mot det?