Säkring till elstarten pajjar, triple touring -01

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Köpte en Arctic Cat Triple Touring 600CC -01 ikväll. Den har ett fel att säkringen till elstarten löser ut så fort elstarten används

Tips på vart man skall börja? Kabelbrott (typ + i kontakt med motorgodset), eller kortis i själva startmotorn av någon orsak är det jag spontant kommit på

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Ta startkablar från batteri till startmotorn. Går den runt är den hel, börjar det lukta skit är det inte lika frisk. Iallafall något att börja med.

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nog för elstarten fungerar nu men jag fick för mig att mäta spänningen på batteriet vid tomgång, 17 volt visade den så det blir nog till att investera i en ny voltregulator innan varenda lampa pajjar. Nästan lite skumt att de inte pajjat redan, eller så fick voltregulatorn för sig att sluta fungera idag när jag hade lös batteriet, känns nästan som för mycket slump det men man vet ju aldrig

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Voltregulatorn var felaktig kan tilläggas, fick byta den och det har funkat finfint i 2 veckor.

Dock så var det lite skumt idag, hux flux bara klickar solenoiden/startrelät men ingen reaktion i startmotorn, testade att ta en kabel direkt från + från batteriet till startmotorn + och då blev det ingen starttendens däremot gnistrade det som attan så det måste ha blivit någon ny kortis någonstans. Va less jag blir

Edit. Om Solonoiden är kass, kan man inte ersätta den med ett vanligt slutande 30 amp relä som finns att köpa överrrallt? Eller måste det tillkraftigare doningar?

Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag var lite otänksam när jag drog om + kabeln till startmotorn för jag hade råkat dra så den passerade en varm punkt på motorn så den hade skadats och kortslöts, men nu är det tusan i mig en opptimal dragning och allt fungerar igen, tur när det är så enkelt

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Viksjö än så länge, nån tur upp till Hippa och lite cirkulerande där omkring blev det i söndags, tyvärr gick en av maskinerna i gänget sönder så det blev bara 3mil.

Viksjö är ju otroligt bra snö jämfört med Älandsbro där jag bor