Rykte om Yamaha??????

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det måste ju vara siffror för Sverigemarknaden enbart. Känns inte som om det är den som avgör om Yamaha skall satsa på snöskotrar eller ej.
Jo det är sverigesiffror, men som med allt annat stämde de inte med vad andra hört. Men jag tror att det är inte tusen för många iaf. 50-100 hit lr dit kvittar. Bara det är "saltat" lika mkt på alla så man kan se vilka som toppar. Utan BRPs 550f skulle det vara rätt så jämt!!!!
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Även om Yamaha säljer fler maskiner än tex Arctic så är det förmodligen inte det allting handlar om, eller?
Men varför ska vi diskutera det här nu egentligen, vänta och se hur det blir bara.
 
4

426H

Har också hört det ryktet till och från senaste 1,5 åren. Hoppas att det inte ligger någon sanning i det. Skoterbranschen behöver verkligen inte förlora en tillverkare till. Även om man lyckats bra i sverige så säljer man väldigt dåligt globalt. Marknadsandelen är snart nere på 15% i nordamerika. Arctic, som är näst sist har 24%. Dålig försäljning och en dollar/yen kurs som gått åt fel håll i kombination med prispress på amerikanska marknaden gör nog att yamaha inte tjänar några pengar på skotrar.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Källan var en föredetta ägare till ett yamaha center som har sadlat om o säljer articat idag
våren -09 köpte jag en helt ny Polaris då dem sålde ut maskiner till vrålsänkta priser, 30 000skr under ordinarie.
Då var det en som sa
-jo klart dem säljer ut alla billigt för polaris har ju gått i konkurs.
Ingen av några Polarishandlare som ja frågade hade hört något sådant.
Tillbaks till vem som berättade det ryktet åt mig, en som pysslar med Arctic Cat :p
Se vad som hände med Polaris till i år, man ska ta sådana rykten med en nypa salt..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Bumpar tråden lite...

År 2009 sålde Yamaha 18'000 maskiner i hela världen!

Fördelat (ungefär):

80% USA / Kanada

10% Norden (1400st sålda i Sverige )

5% Ryssland

5% Japan

Maskinerna såldes till generalagenter (som jag förstått denna summa grundar sig på) för en summa av 13.9 Miljarder Yen.
Vilket motsvarar c:a 62500:- / per maskin.

Ska vi då dra av den vinst marginal Yamaha säljer med (20% grovt tippat). Hamnar tillverknings- o omkostnader för en NY på c:a 50'000:-.....

Gissa om det finns mellanled som tjänar bra!!!! (Tex. general agenten i Sverige)


Källa: http://www.yamaha-motor.co.jp/global/ir/material/pdf/2009/2009factbook-e.pdf
Samt http://www.yamaha-motor.co.jp/global/ir/material/pdf/2009/2009annual-e_042-043.pdf

Åter: NEJ, inget tyder på i deras års raporter att deras tillverkning skulle läggas ner, om det vore så torde jag ha vetat om det! De tyder DOCK på att de har stora motgångar på ALLA deras marknader pga. bla finnans krisen.
Men granskar man deras budget raporter så ser deras vinst samt ekonomi att redan nu återkomma.
Sitter dagligen på ty4 samt läser Yamahas blog.!
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Källan var en föredetta ägare till ett yamaha center som har sadlat om o säljer articat idag
Man skrattar så man nästan pissar ner sig :)) Snacka om att vara sur.... Den dagen något av dagens skotermärken lägger ner sin tillverkning lär vi få veta det. Och då inte av en konkurrerande handlare :)))
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Bara spekulerar.

Skotrarna snittar ju på ca 90.000 * 13000 blir ju 1.2 miljarder.. och de måste ju ha minst en fjärdedel av det i ren vinst annars så gör dom ju ingen bra affär.

Skoterhandlarna har väldigt dålig avans per ny maskin, det är tillbehören och reserdelarna dom lever på.

Skoterhandlarna har ca 20% av priset skulle jag tro i avans. (Har hört om 17% hos en lokal handlare)
då dom oftast inte ger så mkt mer än dom vanliga 10% i rabatt när man köper nytt, dvs att dom får också ungefär 10%.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
men det som jag tycker är sjukt är nar du kan gå in på tex ebay och köpa en splitter ny skoter i usa/kanada för cirka 50 tusen mindre än i sverige, inte fan är det frågan då om nån finanskris, fatta om dom hade haft samma pris i usa eller kanada, det hade ju blivit uppror
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Glöm inte att det är inräknat 25% moms i sverige på alla priser. Sen är alla maskiner i usa prissatta utan sales tax, det är ca 6-10% beroende på delstat. Att det sen är lite dyrare i sverige beror mycket på det höga skattetrycket. Allt i kedjan blir dyrare än tex usa som har låga skatter
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
men fortfarande är det skrämmande priser på skotrar i sverige ! men Yamaha kommer vara kvar, tror det är bara dynga som sägs !