RXL !!

Kackan

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Falun sverige
när jag vrider om nyckeln så hör jag bara ett tickande från nåt av reläerna nån som vet vad det kan vara kanske ?? så den är stendöd =)
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Om den tickar: tick tick tick tick tick tick tick tick ...
Så är det nog soppapumpen du hör som inte orkar gå eftersom batteriet är tomt.
Så kolla batteriet först, nästan alltid det som är trasigt när dom här maskinerna krånglar.
 

Kackan

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Falun sverige
okej men det är ett rätt nytt men det kan ju vara vajsing iaf .. låter ifrån nåt relä tycker jag men men tack för förslaget iaf
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Dec-03 kl 00:07 AM (CET)]Om RXL´n är lik som 500EFI så har du två relän framför höger fotsteg, inne i motorrummet. Plocka lös dom och värm dom ett tag.Montera sedan tillbaka dom och har du tur så startar den sen. Detta har jag råkat ut för på både på gamla Polaris och Artic EFI.
 

Blondi

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
41
Västervik Finland
Rxl har tre reläer och ett av dem styr bensinpumpen. Om de tickar kan de bero på dåligt batteri eller som i mitt fall söndrigt relä. Polaris reläer kostar mycket och därför köpte jag Nissan Sunnys(om jag minns rätt) reläer som har samma fäste och samma funktion, har fungerat bra i två år nu. Kostade ca. 40€ alltså ca 400kr. Bytte alltså alla tre.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De tre reläerna är inte lika.
Ett av dem, huvudrelät (brunt) är tvåpoligt slutande, de andra två, som används för backupmatning till styrdonet (self shutoff relay kallas det för) och bensinpump (blå) är enpoligt slutande.

De där reläerna är vanliga i japanska 80- och 90-talsbilar (inte bara Nissan!). Om man åker till en bilskrot i något ärende är det inte alls svårt att ha fickorna fulla med sådana reläer när man åker hem :)