RXL konvertering

mada5591

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Hej.
Ska konvertera en RXL 650 till förgasare efter att EFI'n lagt av. Har alla nödvändiga delar utom förgasargumin. Jag har förstått att RXL cylindrarna och 650 cylindrarna ej är identiska, RXL cylindrarna har en större insugningsport vilket medför att 650 förgasargumin ej passa.
ÄR DET NÅGON SOM HAR KONVERTERAT EN RXL OCH VET VILKET INSUGSGUMMI MAN SKA KÖPA?

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det inte enklare och billigare att reparera insprutningen då? Och vad har du för problem med den?

Tänk dig att det dyker upp ett skumt insprutningsproblem på en bil från början av 90-talet, skulle någon ens tänka tanken att ersätta det motorstyrsystemet med förgasare i stället för att lägga ner några timmar på att felsöka och reparera?


 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det kan nog bero på att grejorna till bilen har ett helt annat pris än grejorna till skotern. Då min efi-box la av skulle den kosta 17500:- att byta ut.
Sedan så kan man få ut mer hk om man sätter in förgasare enl. Tikka som har bromsat både efi och förgasar-skotrar.
Det är ju också betydligt lättare för gemene man att felsöka.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Har svarat dig på ett annat ställe.

Kylslangsförminskare på OK, kostar inte många kronor oh funkar alldeles utmärkt.
 

Him

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Jag har för mig att det finns risk för att cyl 2 förgasare (flottörskålen) kan ta i styrstången då man gör en sådan konvertering. Kommer inte ihåg var jag läste detta och hur men enklast löste detta.