Rx Warrior, funkar 44mm?

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Hello :)
Ska hjälpa en kompis att få en lite roligare Rx Warrior utanför leden.
Har hittills köpt andra skidor och ska på med en styrhöjjare också.

Nu till frågan, får det plats med en 44mm matta utan att göra några modifikationer?
Samt vet nån om nått ställe som säljer drev till dessa maskiner? Tänkte dreva ner 2kugg på lilla.

Tacksam för svar :)

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag vet inte vilken årsmodell han har, men jag hade en -04 och då var man tvungen att bygga om tunneln för massor av pengar för att kunna få in 44 mm, men 38 mm går nog utan mod, dock vet jag inte hur det är på nyare modeller, tror att även 44 mm går in på dom

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du får in en 44 på de äldre också. Man måste ta bort dubbskydden från främre kylaren samt också dubbskydden i tunneln.

Jag skulle nog fundera en gång till om det är värt det, det blir väldigt lite spel mellan kylare och matta.

Fast om man monterar NoSlip 8 kuggs så blir det mer utrymme.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tunnelombyggnad känns lite väl att ta i. Skulle nog vilja syna det lite.

Jag har 38 på min och det är ca 10 mm till kylaren fram. Dubbskyddet borttaget i kylaren men jag har dubbskyddet kvar i tunneln, kapade det lite längst fram för säkerhets skull.

Tar man bort skydden i tunneln så får man ca 20mm extra plats, langar man dessutom på 8kuggs NoSlip så är radien på de hjulet X antal mm mindre än 9 kuggs (orkar inte räkna hur mycket) vilket gör att man får ytterligare plats i tunneln/kylaren.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du kan ju alltid skära ned kammarna en aning där dubbskydden sitter. Tidigare fanns det mattor som var lägre där.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Med en 44 så får man skära ner ganska mycket om man inte tar bort dubbskydden på främre kylaren, typ 10 mm eller nåt sånt.
Bättre å ta bort dubbskydden, varför ha dubbskydd om man inte har dubb?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag plockade bort mina, men nog f-n hade vet suttit fint med dubbar i mattan, speciellt när man ska dra pulkdjäveln. :)
Då har man alltid fäste :)

Sen kan man skära ner, det är ett alternativ. Inte att man måste :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du måste ta bort skydden med 38'as matta också. Det blir för tight annars. Sem behöver du endast skära ner mattan där dubbskydden sitter. Dom är ca 1-1,5 cm breda.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du måste kapa bredare. Kylarens dubbskydd är visserligen ca 15 mm breda men dubbskydden i tunneln ligger väl på ca 20 mm (kanske mer) samt att du bör ha lite spelmån så mattan kan åka lite åt sidorna. Bör nog klippa till med uppåt 30 mm och då far en hel del av kammen. (samt att det är ett jäkla jobb med å skära matta)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Bort med dubbskydden och sen dit med riktiga drivhjul, som gärna får vara ett kugg mindre. Då finns det gott om plats för kammarna! Då behövs ingen nerdrevning heller, redan gjort iom drivhjulen.
Hastighetsmätaren går at fixa genom att ta bort "taggar" på kugghjulet vid pickupen till hastighetmätaren. Så skulle jag gjort iaf om det vore min maskin..

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Jag har en 07 warrior med 44 matta, inga problem att rymma den, tidigare körde jag med 51 matta men jag har natuligtvis inga skydd vid kylaren

Ola..

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Bort med dubbskydden och sen dit med riktiga drivhjul, som gärna får vara ett kugg mindre. Då finns det gott om plats för kammarna! Då behövs ingen nerdrevning heller, redan gjort iom drivhjulen.
Hastighetsmätaren går at fixa genom att ta bort "taggar" på kugghjulet vid pickupen till hastighetmätaren. Så skulle jag gjort iaf om det vore min maskin..
Varför måste man fixa hastighetsmätaren?? Är det bara när man går ner en kugg på drivhjulen man måste fixa det eller?? Har precis köpt mig en Warrior med 44mm matta 9 kuggs nonslip och nerdrevad 2 kuggar på lilla drevet. Blir intressant att testa den i pulvret i vinter, får se om det blir Ubåt eller svävare :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Varför måste man fixa hastighetsmätaren?? Är det bara när man går ner en kugg på drivhjulen man måste fixa det eller?? Har precis köpt mig en Warrior med 44mm matta 9 kuggs nonslip och nerdrevad 2 kuggar på lilla drevet. Blir intressant att testa den i pulvret i vinter, får se om det blir Ubåt eller svävare :)
Du behöver ej fixa hastighetsmätaren om man bibehåller samma kugg på drivhjulen.
Din Warriorn lär nog tugga sig fram bra, och du, skaffa gärna Apex Mtn skidor så flyter den på ännu bättre.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Jag har precis bytt till 44mm på en Warrior 2004.
Man måste plocka bort dom så kallade dubbskydden, annars ryms den inte.
Det jag funderar på är vad en så kallad "tunnelombyggnad" för 12 lökar innebär ??
Det finns ju inte så mycket att bygga om, ett aluminumschakt och några avgasrör, det skulle vara om man sätter en skyddsplåt för att inte mattan ska kunna flexa upp i avgasrören.
Däremot var det mycket jobb med att plocka bort dubbskydden, dom är svetsade i framkant i kylaren, och popnitade i bandtunneln.
Sedan så måste man svarva ner kuggarna på drivhjulen, ca 5mm, om man väljer att köra med 9-kuggar, annars tar dom i framre axeln till boggien.
Går man ner till 8-kuggar så behöver man inte svarva ner hjulen, men då kommer mycket riktigt hastighestmätaren att visa lite fel, och det kan man som sagt var ordna genom att plocka bort två kuggar på sensorhjulet till hastighetsmätaren.
Och helt riktigt är det endast om du ändrar på drivhjulen som du behöver göra detta, inte om du drevar ner i växellådan.
8-kuggar ger dock en snävare brytning på mattan, och ska enligt vissa ge ett större slitage på främre delen av slidesen.
M.V.H
/Tobias