Rullar i QRS Sekundärvariator xp tnt hjälp!

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Hej!
Är det ett vanligt problem att "rullen" eller "rullarna" i sekundärvariatorn på xp går sönder?
Min variator fastnade och gick inte tillbaka, tog lös den från skotern och det trillade ut 2 bitar av någon plast rulle, kanske bussning?

Är det någon annan som varit med om det? och vad kostar nya? kanske bättre att köpa förstärkta om det är ett vanligt fel.

Vad ska man använda för verktyg för att lossa "remspännaren" på variatorn? rörtång?

Hoppas någon kan svara på de här :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inte ovanligt, efter ca 300 mil på Commandern så var inre hålen på bägge rullarna lite ovala o den ena sprucken dvs på väg att dela sig.
Nya "super torque" kostar ca 70 Dollar på t ex Grip N Rip (bra att ha att göra med och snabba leveranser), vet inte vad de ligger på i sverige men säkert betydligt dyrare.
Nu ingår losstagning och besiktning/ev byte av dessa i förberedelserna för säsongen hursomhelst då de verkar vara en svag punkt även på en bredbandare som inte går på fullvarv hela tiden.

Rörtång går men sätt mellanlägg så slipper du repor på remhöjdsjusteraren, själv använder jag en STOR skiftnyckel.

Glöm inte att värma rejält för att knäcka loctiten för både remhöjdsjusteraren och bultarna för helixen om du skall byta rullarna, detaljer, instr film och tillvägagångsätt går att hitta på Dynamo joes hemsida http://www.mxzx-revzone.com/ under support

R

RevMan

Värm inuti röret så du inte eldar upp bussningarna. När den ska tillbaka så ska den loctitas med 243 och loctite primer samt dras med 100NM om det är remspännaren med två skruvar som sitter på din maskin.

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
okej. Jo det är remspännaren med 2 skruvar som sitter på den.

Vad värma med? gasol räcker det?

Vet någon vad bussningarna kostar nya original? såg att dom förstärkta kostade 750kr i sverige.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gasol eller värmepistol räcker gott, behövs runt 200-250 C för att knäcka Loctiten

I våras fick jag originalbussningar på garantin vilka skulle ha kostat runt +500 kr, OEM delar från NA kostade då 25 USD (Ronnies) medans Hi och super torque rullar gick på 50 resp 70 dollar.
Generellt är priserna på originaldelar här i Sverige minst dubbelt och ofta 3-4 dubbla mot NA , tar ju inte mer än en vecka att få postlådan heller, frakt för ett brev med 2 set Super torquerullar gick på 10 USD i våras.

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
köpte mig nya idag, gick på 500kr för 2 st. skulle tydligen vara förstärkta eller iaf bättre en vad dom första var. Får hoppas dom håller bra nu :)

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
gjorde du dom av nå plast material eller? nå brickor på varje sida eller? och hade du bara plast eller gjorde du en stålhylsa inne i den?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Prövade me både och,men dom e gjorda av en grafitstav med rätt dimesion,svarvade ner den lite,sen borrade jag bara ett hål i mitten på den me svarven å monterade,funka fint,har ett gäng kvar men dom e gjord i hårdplast men dom funka dom me,man byter dom ganska många ggr för samma som orginal,tror inte dom håller nå kortare heller,bytte dom me variatorn på plats,alltså tog ej lös axeln ifrån skotern

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
8
bytte dom me variatorn på plats,alltså tog ej lös axeln ifrån skotern
Hejsan
hur gjorde du när du bytte rullar med sekundären på plats?
går det att få ut dom 4 skruvarna på baksidan av "rörliga" skivan i sekundären?

~G

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
jag använde en avdragare och spännde på helixen lite efter jag tagit bort remspännaren,sen hadde jag en liten spärr ring som man kan montera bits på,funkade klockrent,gjorde likadant nu när vi monterade hi torque rullar på brorsans skoter,