RS Viking, död display

Skogsjonte

Ny medlem
1 feb 2019
3
1
3
53
Luleå
Har en RS Viking -06 som har haft mystiska elfel av och till. Nu inför säsongen var den stendöd fastän batteriet var fulladdat. Efter många timmar med näsan i elschemat och under huven med mätinstrument kom jag fram till att det måste vara avbrott/dålig kontakt i kabelstammen. Hittade felet i kabelstammen som går fram till laddregulatorn/huven. Ca 20 cm från slutet sitter en skarv på både jord och 12V som är undermåligt gjorda från fabriken. 12V kablen hade "ruttnat" och var spröd. Kortis? Efter att jag åtgärdat problemet startar den och går fint men displayen/hastighetsmätaren har lagt av. Den startade upp i 5 - 10 sekunder och blev sedan svart. Allt annat verkar fungera men displayen är död förutom helljuslampan som lyser. Den blåa heljuslampan lyser när halvljuset är på och släcks när helljuset tänds!!! Jag har mätt och har spänning (12v) till displayen i kontakten ( i matningen) som sitter på baksidan på displayen.
Är det vanligt att displayerna går sönder? Känns som att det har gått troll i elsystemet :-(!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Troligtvis så har du under din felsökning gjort någonting som gör att du tappat kontakten, gissningsvis en jordning.

Den där skarvpunkten inbäddad i kabelstammen är så otroligt dåligt utförd att man knappt tror att det är sant, fast man ser det med egna ögon 👎
Skoterklubbens RS Viking -07 fick precis samma fel som din. Och trots elschema och uteslutningsmetoder enligt alla konstens regler, så blev det som du skriver, bara ett kabelbrott som kunde vara felet. Och när buksprättaren fått jobba lite längs med kabelstammen, så kom den urusla skarvningen av jorden fram. Japanerna hade i stort sett bara skalat upp och snurrat ihop ledarna, så det var klart att det ärgade med tiden :rolleyes:
Men efter en ordentlig rengöring och sedan lödning av skarvpunkten så har Vikingen funkat bra i alla år som klubben ägde den.

Kommer ihåg att vi också hade något problem med displayen, men om det var före eller efter att vi hittade skarven ska jag låta vara osagt.
 

Skogsjonte

Ny medlem
1 feb 2019
3
1
3
53
Luleå
Felet avhjälpt. När jag lödde om pluskabelskarven i kabelstammen råkade jag förmodligen slita (lös) i hastighetsmätarens jordkabel som var fastsatt/skarvad i "huvudjordkabeln" på motsvarande plats som pluskabeln i kabelsatammen. Nu är båda skarvpunkterna lödda!!!
 
Reactions: mas