RS motorbyte

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
bara att byta bottenplattan så ska det funka säger dom.
dock är jag inge sugen att köpa en 800 motor och så funkar det inte.

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Men om man kollar på sprängskisserna, så sitter det ju flera motorfästen på sidorna runt om xpmotorn, och på reven sitter ju motorplattan rakt under motorn, så jag förstår inte hur det ska gå att bara byta motorplattan. Man måste ju nästan ha ett xpvevhus för att kunna bulta fast xpns motorfästen, eller om det kanske går att bygga egna fästen i botten på xpmotorutrymmet så att revens motorplatta går att fästa där, alternativt så borde det gå att bygga fästen för xpns motorfästen på rev vevhuset. Men som jag har fattat det så är det inget "plug and play" utan det behövs byggas om lite.

Du får riva ur din motor och kolla hur det ser ut, kanske kan du låna en revmotor eller köpa nåt defekt vevhus att testa på/med.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
vart kollar du sprängskisserna?
jag har försökt kolla på brps sida men dom är på tok för dåliga.

jo jag får ta och slänga ut motorn och prova under sommaren nu

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Kan möjligen vara så att blocket har hål för pinnbultar undertill som inte används på den nyare modellen? bara en tanke lixom... :hmmmm2:

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
mycket möjligt. jag kan dock inte svara på det själv. utan det får nån göra som har haft lös sin xp motor

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Jag kollade på sprängskisserna på brp, går ju att förstora upp bilderna så ser man hur motorfästena sitter på sidan av blocket. Borde gå att bygga nån fästplatta på sidan av revblocket med hjälp av befintliga bulthål.

Som jag har förstått det hela så ska det finnas hål för pinnbult under på xpblocket så att man bulta fast det rakt av i revens motorplatta, men det hjäper ju inte så mkt i det här fallet då det är tvärt om som är tanken.