Rotax Trippel 700 bra konstruktion ?

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Rotax 700 trippel som sitter i Mach 1 -97 är det fettsmorda ramlade i dom eller är det en tillförlitligare konstruktion på dessa gamla tripplar?
Går packboxen på variatorsidan att byta utan att dela motorn? Misstänker att den tagit stryk av remcord
Är det en bra motor rent generellt förutom statorproblem som man läst om?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja den är bergssäker på alla vis.Uden Packboxen går byta utifrån för jag har aldrig behövt klyva någon motor för att byta den. Men de kräver våld och försiktighet samtidigt för den sitter troligen fast som de flesta andra med en lite gummifläns på packboxen som åker i i en litet spår i blocket. Men med inslaga skruvmejslar bryter man ut den ändå passa lagret bakom bara! Gummiflänsen på nya packbockar brukar jag slipa bort och lägga på lite packninsmassa istället. Och sist av allt säkrar jag packboxen från att ålka ut med lite kemisk metall i utanpå skarven runtom packboxen. Nemas problemas om du inte har tummen mitt i handen :)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Låter bra, köpte en lite buskig som gått 1000 mil för lite nostalgiåkning. Såg att det satt lite remrester runt utgående axel så därav min undran. Sitter det någon skyddande plåtbricka utanför packboxen som vissa har?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag ser ingen plåt utanpå packboxen om man kollar brp parts sprängskiss.Den kan va hel så prova spruta dit startgas eller annan spray med motorn på tomg.Om varvtalet ökar eller sänks så är de läckage såklart. Faktum är att hårspray är bäst för de är lite klibbigt så de tätar tillfälligt och då går motorn ner på tomg. Vräk på mycket hårspray så den garanterat blir tätare. På vissa motorer går de spruta in på svänghjulssidan också de behövs bara ett litet hål så man får in spray bakom svänghjulet. Men den sidan brukar hålla tätt längre tid men vid 1000 mil kan de absolut va lite läckage där också. Om de inte går spruta dit något så kan du skruva lös startapparaten och kolla under svänghjulet för där kan de va lite svart oljekladd om de läcker.
Insugsgummina mellan förgasare och motor måste du absolut besikta också för där är de vanligt att de släpt i vulkningen mot plattan som man skruvar fast dem i. De kan såklart va sprickor i gummina också, bryta o bänd i dem samtiudigt som du sprutar dit hårspray eller startgas med motorn på tomg såklart. Om gummibälgarna är trasiga bakåt förgasare mot luftburk har ingen större bet förutom att de kan suga in remdamm/kackelackor/småfåglar mm.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Den går hur bra som helst så det var en fundering i förebyggande syfte, ska köra några repor och kolla färg på stiften bara tänkte jag
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den går hur bra som helst så det var en fundering i förebyggande syfte, ska köra några repor och kolla färg på stiften bara tänkte jag
Om du orkar så rengör alla munstycket i förgasarna och byt bränslefilter om någon monterat ett utvändigt filter? Jag rek att sätta dit ett filter på slangen ut från tank de besparar mycket problem med skit i förgasarna.
 
Reactions: Carrera