Rotax 700 twin bygge, Tips och hjälp !!!

Micke90

Ny medlem
26 jul 2021
4
0
1
34
Luleå
Hej, jag har lite tankar och funderingar kring mitt första bygge som jag tänkte någon här säkert kan hjälpa med :)
Motorn är en rotax 700 från en mxz 2002 som ska sättas i en Mxz x-rs 600 -07 rev chassi.
Detta har jag tänkt göra . Portning cyl + vevhus, Vforce 3 reeds ,Mikuni Tmx38 från en 600RS, Omsvarvad Rs topp med lösa förbränningsrum, ska köras på macksoppa. men sen kommer de till de här med elsystem och pipor... piporna jag hittat är Crankshop 600 snowcross twinpipes med alu burk vad tror ni om dessa, skulle de funka ? Vad sägs om elsystem ? ska man köra me för tändning? 440, RS, pro 600 eller pro 800 ?
Som sagt så är jag ny på detta så all tips och hjälp är uppskattat :)

/ Micke
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang piporna så fråga Crankshop till vilket varvtal de ska dras till. De finns risk att de är byggda för 9000+ varv! 8600-8800 varv vore bra. Kolla även om de ser ut att va kapad och förlängd eller annan ombyggnad. Iom att de är byggda för 600cc kan stingerrören va för trång och speciellt om de körts enbart crossbana! Om de är mindre än 27mm inv mått så måste de bytas till större stinger.Typ 30 eller 32 mm inv stingermått är bra för då kan man sätta i lösa insatser för att strypa ner den om de behövs. Ljuddämparen kan även den va för trång inv men de är stor chans att den inte stryper för mycket. Ex om du kör 98okt så skulle jag utgå från 31-32mm inv stingerrör. Kör du senare racesoppa så kan du gå neråt 27-28mm ber på kompförhållande och tändning.
.
 

Micke90

Ny medlem
26 jul 2021
4
0
1
34
Luleå
Ang piporna så fråga Crankshop till vilket varvtal de ska dras till. De finns risk att de är byggda för 9000+ varv! 8600-8800 varv vore bra. Kolla även om de ser ut att va kapad och förlängd eller annan ombyggnad. Iom att de är byggda för 600cc kan stingerrören va för trång och speciellt om de körts enbart crossbana! Om de är mindre än 27mm inv mått så måste de bytas till större stinger.Typ 30 eller 32 mm inv stingermått är bra för då kan man sätta i lösa insatser för att strypa ner den om de behövs. Ljuddämparen kan även den va för trång inv men de är stor chans att den inte stryper för mycket. Ex om du kör 98okt så skulle jag utgå från 31-32mm inv stingerrör. Kör du senare racesoppa så kan du gå neråt 27-28mm ber på kompförhållande och tändning.
.

tack för svaret !
jag ska mejla till Crankshop ang piporna.
har tidigare läst de du skriver, vilka varv piporna drar till, vad menas med de riktigt? Är som sagt mitt första bygge, så man har många frågetecken. 😂 Men de är väldigt intressant de här, men som sagt mycket att lära sig!
ang stingers så ska jag mäta upp så kan jag återkomma !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Alla pipor har en viss längd som i sin tur bestämmer vart max effekt ligger. Vissa pipor har kort register där de ger max effekt och då är de svinnoga att vikta variatorer så den ligger rätt i slutvarv. Ex om de är tunade för 8800v och man varvar för lite typ 8700 eller för mycket 8900 så kan motorn ge 3-5 hk för lite. Övrig trimning av motor påverkar ytterst lite vart slutvarvseffekten ligger piporna är de som slutgiltigt bestämmer vart i varvtal mest effekt ligger.Portning kompförhållande och topplock ger dock påverkar dock registret enormt på väg upp till de varvtal piporna är pikade.
Som du förstår är en dynokörning a-o för att veta på vilket varvtal den ger max effekt.
Ang crankshop piporna så kolla även om krökanslutningen har samma dim som 700 motorns utblås..Även om de är några mm mindre så kan de funka riktigt bra för då ger de bättre bottendrag som kan va roligare än några hk på topp. Man kan även förstora kröken så de får exat samma dim som 700an utblås. De är bara kapa upp dem en bit ut på kröken och lägga i plåtrimsa. Som ex så kör jag 900cc pipor på min 1000cc Thundercat och de är ca 3-4mm trängre i kröken än 1000cc pipor. De ger enormt bra bottendrag och gassvar så jag bygger absolut inte om dem.
Om du inte får svar från Crankshop ang pike effekt så kan jag hjälpa dig mäta längden och räkna ut vart piken ligger. Men de blir inte lika exakt som svar från tillverkaren.