rotax 600cc..

lynxpitejohan

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
polaren har en summit 600 -99 har skurit 4ggr
efter 3:de gången fick han en ny motor 150 mil senare var de dags igen. nu i veckan har 6 st!!! 600:eek:r skurit!!! va e detta för motorer?? e de någon som har någon teori om detta??
tack på förhand!
/johan
 

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
600 Motor

Har faktiskt inte hört någon säga ett ont ord om denna motor , den sitter ju även i Lynx.
Vi är 4 st som alla hade denna motor ifjol och inte ett rackel , vi kör på 98 oktan och med booster .
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hur då?

Hur har motorerna skurit?
Är det kolvskärning eller lagerhaveri?
Motortemp etc just innan den skar?
Funkar oljepumpen?
Man kan ju misstänka nån slags tillverkningsfel (metallspån kvar någonstans, krokig vevaxel, obalans i primärvariatorn).
 

lynxpitejohan

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
hur...

bränt hål i kolven tändstiftet va vitt, så de e väl snöskärning,fel fel bestyckning, men han har inte skruvat nå.
....mitt råd till polarn va iallafall Byt maskin
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Haha

Så blev nä på Skitdoo:n våran förra året också...dom sa att det berodde på en ispropp.
Tur att man inte kör Rotax längre lr iaf 583 -98

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Snöskärning??

Visst har den där motorn reedventiler eller slidmatning? I så fall kommer ju ingen snö åt kolven utan att ha passerat vevhuset, alltså knappast snöskärning.

Var det andra tändstiftet också vitt?

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...

Då fick den cylindern för lite bränsle av nån anledning...tjuvluft, stopp i förgasare, läckande vevaxeltätning eller nånting kanske.
Det har ju hänt att Rotaxmotorer har haft så krokig vevaxel från fabrik att vevaxeltätningarna inte har tätat. Och även om den var rak från början så kan obalans i variatorn (inte heller ovanligt från fabrik) ha ställt till det.
 

Klyxer

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Hmm...

Filterna som sitter i på bränsleslangs anslutningen till förgasarna slaggar lätt igen p g a smuts eller is. Plocka bort dem!

Kolla om det droppar olja från skvallerhålet under vattenpumpen? Om så är fallet har tätningarna på vevaxeln börjat läcka. På -99:eek:rna hade packningarna en tendens att lägga sig på sidan p g a de ack så ljudliga smällarna som iaf jag fick när jag drog igång en redan varm motor.
På -00:eek:rnas motorer är detta åtgärdat
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
machz 98 skurit

Min mach Z skar pga att det var fel på CDI boxen, kanske inte så lätt att kolla men värt ett försök om han har några tusen över!?