Rotax 580 frågor kring tomgång och annat

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå! Har en Ski-doo från 1996 med en rotax 580
Den är väldigt lättstartad och går rätt fint.. tills nu. Har inte kört många mil men märkte förra turen att den började liksom "fyrtakta" lite smått när man glider runt i låga hastigheter, 15-20-30 km/h vilket jag mest gör. Men om man trycker till gasen lite går den hur rent och fint som helst.

Man kan sammanfatta skoterns symptom såhär:
  • Den "fyrtaktar" när man glider runt i låga hastigheter utan någon nämnvärd gas
  • Den startar lätt vid kallstart med hjälp av två primerpump och sedan ligger den stabilt på runt 1500rpm från start, efter en minut eller så börjar den sjunka lite i tomgångsvarv och slutar då gå helt rent, man hör att den "bluddrar till" ibland. Sjunker till drygt 900 efter nån minut mer har jag inte testat. Man kan rädda situationen lite genom att gasa men den vandrar ändå neråt igen ganska snabbt
*När tomgången börjar vandra neråt sådär så blir den också väldigt rykig. Ryker jättemycket när man gasar iväg sen. En dimma. Den drar dock inge kylvatten eller så.
*I somras stod den med bränslekranen öppen och då var skotern helt sur, jättemycket bensin som jag var tvungen att dra ur innan jag kunde starta den.

Jag bifogar en bild på tändstiften. De var helt rena när jag kollade i början av säsongen (har som sagt bara kört några mil).
Vad är er analys? Hur ska jag göra för att få bort "fyrtaktandet" och få bort den bluddriga tomgången? Jag tror att det är tomgången som gjort att stiften ser så smutsiga ut och att stiftens skick gör att den har börjat "fyrtakta". Kan teorin stämma eller finns det andra teorier? Vad kan jag göra för att åtgärda problemet2928029281?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Skruva ut luftskruvarna mer. De sitter innan trottel i färdriktning. De är en liten mässingfärgad spårskruv på höger sida förgasarmun. Men den kan även flöda över en aning så den fyller motorn med bensin då den står stilla. Om den gått bra tidigare så är de ingen mening att skruva ut luftskruvar för då är de överflödning som gör att den surar. Man måste då rengöra flotörnålsätet så nålen tätar till 100%. De ska hålla tätt en hel sommar så de gäller att va noga med rengöringen skruva lös hela nålsätet så de inte är slräp där bakom. Om du eller någ mixtrat med flotörhöjden så kan de också va orsaken till överflödning!
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tack för svar! Osäker på om den gått bra innan faktiskt. har ingen koll, inte ägt skotern innan.. Finns såklart risk att den flödar över särskilt med tanke på hur det blev efter sommarförvaringen. Men jag antar att det inte skadar att testa skruva på luftskruvarna? Jag får hålla koll på den inställning som var först bara.

Har då några frågor:

  1. Luftskruven, är det den skruv som du ser på bilden?
  2. Finns det någon form av metodik jag ska använda? Jag tycker ju att det ena tändstiftet ser värre ut än det andra. Ska jag börja skruva på den förgasaren och sen göra samma justering på andra förgasaren?
  3. Vilket tomgångsvarv brukar vara standard på en sån här motor? ska den ha lite högre varv när den är kall för att sen stanna på typ 1000 eller ska den ligga kring 1500?
29282
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Skruven på bilden är bara höjdjustering ab trotteln dvs tomgångsskruv. Luftskruven sitter mer bakåt förgasare före trottel. Den sitter på andra sidan förgasare om jag mins rätt? Tyvärr så reagerar de ytterst lite på luftskruvarna så du kan gänga ut dem allt som går för att ev få renare gång, Vid ca 3 varv utskruvat från helt indragen luftskruv börjar de sitta farligt löst så ge dig när de känns som de ska vibrera lös. Normalt arbetsområde på luftskruvar är upp till 2 varv, 3 varv . Jag tror tyvärr inte de kommer hjälpa nämnvärt då den flödar över på båda förgasarna. De måste rengöras noga och flotörhöjden måste kollas att den är rätt höjd. Rengör även lågfartsmunstryckena med koppartråd från elkabel.
Bra tomgångsvarv är 1600-1800v men de funkar med 2000v också. I takt med att du justerar luftskruvar så skruvar man även på tomgångsskruvarna så den ligger runt 1700v. Skruvar man ut luftskruvar får den mer luft och går upp i varv och inskruvat blir tvärtom.
På äldre maskiner kan de va käpprätt omöjligt att få bort överflödning med motor igång och de beror på gamla insugsgummin som blivit hård så förgasarna vibrerar för mycket. Om de sitter stål flotörnålar i nålsätena måste insugsgummina va rel mjuka annars går de inte få bort överflödning utan att endera byta till vitonguimmi spets på flotörnålarna eller byta insugsgummi. Jag har lyckats mjuka upp stenhårda insugsgummin med packningsrekond som man normalt häller i motorolja och kylvatten. Man lägger insugen i marinad med vatten och packningsrekond.
Som du hör kan de bli riktigt svårt att få till allt (på ett billigt sätt) men prova rengöring och flotörkoll först.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Halloj! Har idag monterat ned förgasarna och rengjort. Allt såg bra ut men en fjäder som sitter på den lilla luftskruven saknades. Det innebär väl att den kan röra sig. Var dessutom lite skillnad på skruvens läge på de båda förgasarna.
Men, försökte i alla fall göra exakt samma inställning som tidigar på skruvarna (men samma på bägge förgasarna på den lilla skruven, ca 2 och ett kvarts varv som det var inställt på, en var på 3 varv). Den stora typ tomgångskruven eller vad det kallades för gjorde jag inte varvräkning men jag kollade i vilket läge den var (avstånd) och satte den i samma.
Skotern startar i alla fall direkt men tyvärr så stegrar varvar den upp av sig själv från 1500 - 3 000rpm och då stänger jag av,. Är det någon justering som gått fel?
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå, provade att skruva ut tomgångsskruvarna och då blev det helt plötsligt rimlig tomgång, just nu kring 1400 ska försöka ställa upp lite och sen ta ut den och testa om allt annat funkar som det ska. Får ta o beställa en såndär fjäder till luftskruven.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hej! Nu har jag vart ute o meckat. Jag ställde in ungefär så jag märkte att varvtalet låg kring 1400 sen tog jag loss förgasarna och kollade att trottlarna eller vad det heter hade exakt lika öppning. När de hade de så skruvade jag in båda lika mycket till jag uppnådde cirka 1600rpm på tomgång. Går mycket finare nu på tomgång, inga tendenser alls till att börja bluddra som den gjorde innan.

Däremot märkte jag att när jag gasade på så ville varvtalet stanna lite högre, alltså kring 1800-2000 när motorn blivit varm. Det kändes som att varvtalet gick lite långsammare ner än vanligt. Kan det ha med luftskruvarna att göra. Ska jag göra blandningen fetare eller nåt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja skruva in luftskruvarna mer för standard inställning är 1-1,5 varv , Skruva in minst ett helt varv till att börja med. De är helt ok om de slutar med helt indragna skruvar. Man kan få skruva ut och in på dessa luftskruvar innan den går perfekt så ha tålamod. Du kan låsa luftskruven utan fjäder med silikon tills du fått tag i en fjäder. Kollade du om insugsgummina va hel mellan förgasare och motor?
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tack för hjälpen. nu har jag ställt in tomgången på ett rimligt varval typ 1600-1700 varm och det känns som att den varvar ner normalt när jag gasar på lite o släpper. Går betydligt jämnare än förr och ryker inte onormalt, börjar inte bluddra. Fantastiskt! Men har inte vart ut o provkört än. Får väl se hur det går.. :) Luftskruvarna är bara drygt ett varv utskruvat nu. Helt andra inställningar på förgasarn än innan rengöringen alltså.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Har kört några mil nu och den funkar bra. Den största effekten är väl att den går stabilt på tomgång och att man inte längre stinker avgaser när man kommer in.
En fråga kring förgasarjusteringen. Nån sa att luftskruvarna ska vara olika justerade. Kan det stämma? En sak som jag märker är ju att den ena skruven går in längre än den andra innan det tar stopp. Det betyder att om jag skruvar ut dem lika många varv så hamnar en skruv längre ut.. ska det vara så? Skiljer ett halvt varv eller nåt sånt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De brukar inte va olika ställda från fabrik, de är enbart om man är svinnoga så kan man justera in dem olika. Ex om en cylinder går fetare eller snålare än den andra så kan man försöka få dem lika i färg på stiften genom att justera in dem olika .Men då krävs det att du kör på tomg länge och bara smyger iväg i max 10kmt i några kilometer. Föst då kan man se om något stift är mörkare ljusare i botten på porslinet. De är nästan ingen som gör sig det besväret. Jag däremot som har både lambdamätare och piptemp ställer in hela registret olika, allt från tomgång luftskruv/bränsleskruvar nålhöjder och högfartsmunstycken. Men de gör jag enbart på motorer jag trimmar och har alla dessa mätare på. Ex på min Thundercat 1000 trippel så har jag lite större munstycken och högre hissad nål på 1ans och 2ans cylinder. 3ans cylinder kan man köra hela registret en aning snålare i bränsle men ändå ha samma lambdavärde och piptemp som de övriga.
Nu när du vet hur motorn reagerar på luftskruvarna så kan du justera in dem ber på temp för dagen ,eller om du kör på högre höjder. Uppe fjällen så ger du den mer luft för där är luften så tunn att de går svinfett. Samma sak om du kör i varmt väder så skruva ut dem mer. Är de -20-.30c så kan du dra in dem mer. Jag ställer in mina luft eller om de är bränsleskruvar när de är runt -10c för då går den skapligt vi allt från 0-minus 20c. De beror på motorn hur känslig de är för värme/kyla. På vårkanten när man kör i 0-+15c så brukar jag skruva ut dem lite så den inte surar.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Ny säsong! Har skotern i fjällvärlden nu och den går fint. Även tomgången verkar funka. Men - den ryker MYCKET när den är kall. När motorn har blivit genomvarm så ser man knappt till avgaserna. Men fram till dess bolmar det. Har nog kört max 30km/h men den ryker i hela det registret, lämnar typ ett moln efter sig.

Som sagt - när den är varm syns det inte till alls. Dessutom går den fint och är lättstartad och sånt.. Finns det något jag kan justera här? Känns som att om jag justerar så att den går mindre fett när den är kall så blir det ju sämre när den är varm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Alla maskiner ryker mer kall. Om de går skruva ut luftskruvarna mer utan att den rusar på tomg varm så skruva ut dem mer. Gränsen går när den hänger kvar på varvtalet efter man gasat till lite. Man kan medvetet ta lite lätt rusning för att få bort rökutveckling, de ger lägre soppaförbrukning också vid ledkörning i lägre farter.
Vilken olja kör du för de spelar stor roll för rök och lukt.
 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Det kan även vara kondens som samlas i pipan, kan vara rätt mycket vatten där som ska dunsta ur under uppvärmning.
Hade en Polaris RMK550 -09 som alltid samlade en ansenlig mängd kondens i pipan efter körning och förvaring i kallgarage.
Rykte alltid MYCKET i någon minut efter uppstart.
Tog bort pipan för koll några ggr och det gick att tömma vatten ur den....
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tack för tipsen. Det jag har gjort är att skruva ut luftskruvar och tomgångsskruvar (sänkt tomgången) ytterligare. Märker en stor skillnad. Ryker fortfarande mer kall men nu känns det liksom helt okej och rimligt. Men jag har skruvat ut luftskruven rätt långt, betydligt mer än de 1.5 varv i alla fall :) Kanske kan skruva ut ännu mer, men det får duga för stunden. Har inga motorrusningar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för tipsen. Det jag har gjort är att skruva ut luftskruvar och tomgångsskruvar (sänkt tomgången) ytterligare. Märker en stor skillnad. Ryker fortfarande mer kall men nu känns det liksom helt okej och rimligt. Men jag har skruvat ut luftskruven rätt långt, betydligt mer än de 1.5 varv i alla fall :) Kanske kan skruva ut ännu mer, men det får duga för stunden. Har inga motorrusningar!
Lysande.
Du kan skruva ut luftskruvarna ännu längre men vid ca 3 varv ut börjar de va farligt lösa så de kan vibrera lös. Men du kan limma fast dem med byggsilikon packningssilikon eller sättlim för de är lätt att pilla bort om man vill skruva in dem igen. Kladda på utv på skruven bara.
Om man ska gå enligt bestyckningsboken så byter man till mindre lågfartsmunstycke om luftskruvarna är längre ut än 2-2,5 varv men att skruva ut luftskruvarna så de måste limmas ger samma slutresultat.
Den kommer gå tunnare när de blir kallare väderlek så ha de i åtanke.