Rotax 550 vs 503 driftsäkerhet?

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Driftsäkerheten på rotax 503 verkar ju vara riktigt bra. Hur är driftsäkerheten på rotax 550? Ska man undvika den motorn eller är den lika bra som 503? Kan tilläggas att det rör sig om arbetsmaskiner typ Lynx 5900, St550 , Skandic mm.
Så hur är 550?
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Vet av några ST550F som skärt innan 500 mil, men sen vet jag av många summit/ranger 550f som snurrat över 2000 mil som är orörda.

Jag tycker att det borde vara precis samma motorer ? Bara växellådan som skiljer.

Var beredd med att få byta någon glödlampa till framlyset, yeti 550f äter glödlampor.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det finns då vad jag vet inga fördelar med 550 framför den äldre 503. Minst lika törstig och skulle jag ranka driftsäkerhet så vinner 503 den tävlingen också.

Måååååånga 550 har skurit pga förgasarbekymmer. Lågfartsmunstycken har ärgat igen och gett mager gång i "pimpelfart" med kolvras som följd.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Det finns då vad jag vet inga fördelar med 550 framför den äldre 503. Minst lika törstig och skulle jag ranka driftsäkerhet så vinner 503 den tävlingen också.

Måååååånga 550 har skurit pga förgasarbekymmer. Lågfartsmunstycken har ärgat igen och gett mager gång i "pimpelfart" med kolvras som följd.
Det är intressant det du skriver. Skulle 503 motorn då vara säkrare änn 550? Jag antar att även 503 motorn har förgasare med munstycken som ärgar igen om man inte servar maskinen.

Igen ärgade munstycken kan väl ändå inte vara ett argument för en "osäker" motor?

Mvh.
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Poäng där Christoffer. Och OM de ärgar igen mer på 550, varför? Ärgar de aldrig på 503?
De beror på förgasarnas lågfartsmunstycken. Kolla sprängskiss och ser man att 550 har typ 17,5" munstycken i lågfart ärgar de bet snabbare än en 503 om den har 25-30" lågfart. De gäller alla maskiner.