rotax 377 trimning, variator broblem

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! nu ska min rotax 377 trimmas lite :) ska på med en pipa avstämd, jacka kolvar lite lätt portning osv. men för att få bort cylindrarna så måste motorkåpan av? och så även variatorn, men hur ska jag få loss variatorn då? den sitter fast även fast bulten är borta. tacksam för hjälp!

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
ååherregud, varför ska du ge dig in på 2takt trim då du inte änns får loss variatorn??? jaaja, du måste ha en avdragare till variatorn. men inte måste motorkåpaan bort för att lyfta cyllarna på en 377a...??

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jag har trimmat 2t i snart 4 år och innan det har men de har varit mopeder/ crossar. jag pillat lite 4t. men finns de nå speciella avdragare så man inte förstör något? jo man måste få bort motorkåpan och det är där variatorn är ivägen.

Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
du måste inte bort med variatorn på en 377a för att ta lös cylindrarna:hello:

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Motorkåpan är delbar på Rotax 377 så om du bara lossar på de tre toppbultarna som sitter genom motorkåpan mot toppen, sen sitter de småskruvar runt kåpans mitt.

Sen måste du också ta bort insug å avgas men sen är de bara att lyfta cyllarna.

Lycka till..

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Ska du lös med variatorn som ändå är ett tips för grundlig rengöring om den aldrig varit lös. Ska du trimma så börja med att se till att ha varitorerna i ordning för de är då bästa trimmet till att börja med.

Vad är de för skoter å årsmodell? Vad sitter de för variator? Avdragaren är nämligen individuell för varje variatormodell.