RKT topp? kan någon förklara de för mig?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Är så att ja åkte på totalhaveri på min ski-doo 800 HO -03 pga att de gick en bit ur en rave giljotin och knacka sönder toppen ganska bra, repa upp cylindern och totalförstörde kolven.

Ha funderat på att få gamla toppen omsvarvad, och omfräst för bättre kylning, men de lär väl landa runt 2000kr och en beggad topp runt 1500-2000kr. Åker med portade cylindrar och älskar kraften i skotern.

Är så att ja hittat en fin RKT TOPP som suttit på en portad 800-05 och funderar lite på vad de är för något och varför man ska ha en sån? Va tydligen 13.1 i komp i den och ja ha inte en aning om va ja åkte med förut. Är de någon som kan föklara detta för mig?

Bild på förbränningsrummet efter haveri

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.911
892
113
Kramfors
Jag antar du menar en rk-tek topp? De är en bra topp så köp gärna den. Den ska kyla bättre och utformningen squishfart klämspalt är bra så den ger bet mer pulver på toppvarv än org toppar som mest ger botten och mellanreg. 13:1 är gränsfall till spikning med 98 okt på havsnivå. Kör du på högre höjd typ 600m + är de ingen fara på 98 okt. På den motor jag trimmade med 13:1 rk-tek topp gick de bra utan spik havsnivå (watercross) men den va ordentligt portat dvs höga portar för då kommer man undan med högre kompförhållande. Den spikade inte med crankshop singelpipa och inte heller med crankshopp dubbelpipor.
Om du mäter utblåsporten från överkant avgasport upp till packningsyta cylinder samt även de små sub/wing utblåsportarna upp till packningsyta kan jag kolla mot min portmall om du har lika våldsam portning som jag gjorde för då ska de gå bra. På den motorn va de även snopro tändning så om du kör org 800 tändning så ligger du längre från spikning.
Om du orkar så lägg ut bilder på portningen av utblås så ser jag även hur mycket jobb man lagt ner i utforming för de har såklart betydelse också för att få lägre dynamiskt kompförhållande.