Till Grönan på Hotellet i Riksgränsen:beer:vilken gräns ska du till och vars på gränsen ska du?
Åh fasen de låter omständigt får kanske ta o tänka omSka du köra lagligt måste du köra ritsem - Sitasstugorna, sedan Nordkalottleden över Hukejaurestugan till tjäktjavagge. Därifrån åker du söderut efterkungsleden ned till Singi, sedan österut till kebnekaise.
Sedan blir det Kebnekaise - Nikkaluokta (Jag tror att det råder skoterförbud i Vistasdalen, men jag är inte säker.)- Årosjokk - långa vägen över fjället, ned på kungsleden strax norr om allesjaure stugorna, norrut till Abisko och sedan leden till Riksgränsen.
Ganska dryg resa.
Mellan Sälka och Alesjaurestugorna råder det skoterförbud. Det vet jag efter att ha navigerat den vägen pga av en gammal karta...![]()
Stämmer det ? Går det inte en led (okryssad dock) parallellt med gränsen från Haukejaure till Unna Allakas och vidare till Riksgränsen ? Själva kungsleden till Unna Allakas har dock skoterförbud.Ska du köra lagligt måste du köra ritsem - Sitasstugorna, sedan Nordkalottleden över Hukejaurestugan till tjäktjavagge. Därifrån åker du söderut efterkungsleden ned till Singi, sedan österut till kebnekaise.
Sedan blir det Kebnekaise - Nikkaluokta (Jag tror att det råder skoterförbud i Vistasdalen, men jag är inte säker.)- Årosjokk - långa vägen över fjället, ned på kungsleden strax norr om allesjaure stugorna, norrut till Abisko och sedan leden till Riksgränsen.
Ganska dryg resa.
Mellan Sälka och Alesjaurestugorna råder det skoterförbud. Det vet jag efter att ha navigerat den vägen pga av en gammal karta...![]()