Ritsem-Gränsen

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Tjena!

Är de någon här som vet hur man kan ta sig från Ritsem till Gränsen helst via led:p O vart man inte kan åka pga av skoterförbud?

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
91
Det finns inga leder den vägen. men jag har då kört Ritsem, Sitas, Huvki, Unna-Allakas(STF), Stour-kärpel, Gränsen.

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Ska du köra lagligt måste du köra ritsem - Sitasstugorna, sedan Nordkalottleden över Hukejaurestugan till tjäktjavagge. Därifrån åker du söderut efterkungsleden ned till Singi, sedan österut till kebnekaise.
Sedan blir det Kebnekaise - Nikkaluokta (Jag tror att det råder skoterförbud i Vistasdalen, men jag är inte säker.)- Årosjokk - långa vägen över fjället, ned på kungsleden strax norr om allesjaure stugorna, norrut till Abisko och sedan leden till Riksgränsen.

Ganska dryg resa.

Mellan Sälka och Alesjaurestugorna råder det skoterförbud. Det vet jag efter att ha navigerat den vägen pga av en gammal karta... :rolleyes:

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Ska du köra lagligt måste du köra ritsem - Sitasstugorna, sedan Nordkalottleden över Hukejaurestugan till tjäktjavagge. Därifrån åker du söderut efterkungsleden ned till Singi, sedan österut till kebnekaise.
Sedan blir det Kebnekaise - Nikkaluokta (Jag tror att det råder skoterförbud i Vistasdalen, men jag är inte säker.)- Årosjokk - långa vägen över fjället, ned på kungsleden strax norr om allesjaure stugorna, norrut till Abisko och sedan leden till Riksgränsen.

Ganska dryg resa.

Mellan Sälka och Alesjaurestugorna råder det skoterförbud. Det vet jag efter att ha navigerat den vägen pga av en gammal karta... :rolleyes:
Åh fasen de låter omständigt får kanske ta o tänka om

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland

Ganska dryg resa.

Stämmer det ? Går det inte en led (okryssad dock) parallellt med gränsen från Haukejaure till Unna Allakas och vidare till Riksgränsen ? Själva kungsleden till Unna Allakas har dock skoterförbud.
Men man passerar några topprösen på 1500 meter så det måste vara bra väder, läs sikt. Man bör nog ha lite erfarenhet på navigering till fjälls och kanske lite mer än en kexchoklad i bakfickan ;)

//