ripsaw matta??

marber500

Välkänd medlem
2 jul 2009
254
1
16
kalix
Tjenare , tänkte köpa en 32a med ripsaw mönster och jag undrar.

Är ripsaw matta bra?

gräver dom på bra i djupsnö? :)

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om du gillar att göra nå bred sladdar efter leden så är inte ripsaw att föredra. Men dom duger nog bra ute i snön ska du se :) det är ju mer en led matta du har tittat på, om du vill ha en som gräver så ska du nog satsa på minst en 38mm :)

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Sök på forumet, finns massvis med info om ripsaw då de är har varit (och är?) många av Yamahaskotrarnas standardmatta.

Edit: Min Yamaha har en 151" ripsaw, duger i lössnön även om man vill ha en bättre. Men den är grym på leden, samt att den trots 530 mil ser som ny ut.

Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har en 32:a rip saw, tycker inte om den. känns som att det är hälften så mycket att skotta med som en originalmatta till en f7:a i alla fall. Som att skotta snö med en kratta... Däremot så håller mattan mycket bra, ser ut som ny trots över 400 mil

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Ripsaw är en ledmatta för hårt underlag inget annat , den går inte bra i snön lr på mjuk led!

Den ger ett underbart bet på hård led och håller typ 600-700 mil även om man kör vårdslöst.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Nånå, så extremt dålig e den inte utanför leden. Vi har haft den här diskutionen förut här på forumet och jag vidhåller fortfarande att den inte alls suger i lössnö. Däremot finns de många bättre mattor i lössnö. Den som påstår att en ripsaw matta inte går att köra med utanför leden har isf ingen teknik när dom kör utanför leden. jag e övertygad om att dom flesta på de här forumet bara håller fullt när dom kommer utanför leden. Kör lite med huvudet så tar man sig rätt så bra med en ripsaw matta. Den jag hade var 345x28x3,2cm och jag tog mig fram nästan överallt dit jag ville. Dock fick man täcka efter lite å kanske inte ta backarna rakt på.

Om du kör med huvudet så tar du dig fram tillräckligt utanflr leden. Vill du så kan du ju köpa en 38mm ripsaw så tar du dig fram bättre.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Nånå, så extremt dålig e den inte utanför leden. Den som påstår att en ripsaw matta inte går att köra med utanför leden har isf ingen teknik när dom kör utanför leden. jag e övertygad om att dom flesta på de här forumet bara håller fullt när dom kommer utanför leden. Kör lite med huvudet så tar man sig rätt så bra med en ripsaw matta.

Om du kör med huvudet så tar du dig fram tillräckligt utanflr leden. Vill du så kan du ju köpa en 38mm ripsaw så tar du dig fram bättre.
Jag kan då köra och enligt mig är ripsaw kass i puder, men grym på leden! Om man vill ha nån som funkar på båda underlagen så ha nån "vanlig" 38/44 matta

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Fan va less jag blir, så fort man tycker en ripsaw är dålig i puder så ska alla säga att man inte kan köra:mad2:. Ni som tycker den är bra i puder ta då och jämför med en t.ex en backcontry........eller vad fan som helst!

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Precis , kammarna sitter för tätt och dom är är utformade för bra fäste på hård led! (som att paddla kanot med en grep typ)

Jag tycker mattan i sig är väldigt prisvärd men mindre är 38 skulle jag inte ha

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Fan va less jag blir, så fort man tycker en ripsaw är dålig i puder så ska alla säga att man inte kan köra:mad2:. Ni som tycker den är bra i puder ta då och jämför med en t.ex en backcontry........eller vad fan som helst!
Den är inte bra, men inte heller så jävla dålig som ni vill framställa den. Helt klart är att om man kan köra skoter så duger en ripsaw, men man kommer längre med en lössnömatta.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Den är inte bra, men inte heller så jävla dålig som ni vill framställa den. Helt klart är att om man kan köra skoter så duger en ripsaw, men man kommer längre med en lössnömatta.
Så det ska va svaret på TS fråga? "kan du köra skoter så köp en Ripsaw"

Han frågade om den gräver bra i lössnö och det gör den inte oavsett om man kan köra skoter lr ej!