Riksgränsen 2012

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Snöbristen här hemma i allra södraste norrland är så outhärdlig att jag och en jobbarpolare nu bestämt oss (och även bokat) ett tripp till Riksgänsen, boende i Katterjokk i början av feberuari, vecka 6.

En varsin Pro RMK 800 blir det att vi kör. Någon som brukar vara uppe där?
..som eventuellt kanske har tips på bra områden/turer? Har inte någon karta ännu det borde man kunna fixa på plats.

Last edited:

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Sv: Rixgränsen 2012

Som det ser ut just nu så är det extremt lite snö i Riksgränsen fjällen. Hade jag varit er så hade jag bokat om till en senare period.

Början/mitten av mars är helt klart då den bästa pudersäsongen brukar äga rum.
I Jan-feb är det oftast bara väldigt kallt och dålig botten. Men som det ser ut just nu blir det bara kallt och ingen snö :-S

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken

Har ju varit i kontakt med en kille uppe där och det hade snöat rätt mycket nu på sistonde sade han, sen är det ju över en månad kvar med så vet inte om man är så orolig för dålig snötillgång.

Som det ser ut just nu så är det extremt lite snö i Riksgränsen fjällen. Hade jag varit er så hade jag bokat om till en senare period.

Början/mitten av mars är helt klart då den bästa pudersäsongen brukar äga rum.
I Jan-feb är det oftast bara väldigt kallt och dålig botten. Men som det ser ut just nu blir det bara kallt och ingen snö :-S

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16

Idag kl 13:

Vanligtvis vid den här tiden brukar stenarna vara täckt med snö..

Jag har själv bara 14 mil till riksgränsen och är där uppe under vinterhalvåret så mycket som möjligt.
Och som sagt, jan-feb är det oftast bara riktigt kallt ute. Hoppas för er skull att ni får milt väder och mycket snö. Men ska man uppleva gränsen i all sin glans är det vanligtvis från början av mars och frammåt som man skall vara där uppe.

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund

Hur länge är det före där uppe? Är ett gäng som är sugen på att dra upp från Östersund under våren och köra. :)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken

Tillbaks på hemmaplan nu iaf, blev att vi höll oss i Kirunatrakten.
Björkliden hade väl inte haft backen öppen på "premiärhelgen" heller.

Alldels förlite med snö på fjällen.
Så blev ju inte någon puderåkning att tala om.

Men slängde ihop en film av det man filmade och lite av det man fotade.
Skall nog ses mer som komik än någon seriös åkning:
http://www.youtube.com/watch?v=hx5CdVtyzCo