Reverce/back knappen stannar motorn

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
-15 M6000
Reverce/back knappen stannar motorn / fungerar ofta som stopp
Ofta när man trycker på reverce knappen stannar motorn, men inte alltid.
Den kan fungera flera ggr. efter varan eller stanna flera ggr efter varan eller allt där emellan.
Jag märker ingen skillnad om motorn är nystartad eller drifts varm, inget mönster när det fungerar eller den stannar.
Det är dock mycket vanligare att den stannar när man växlar från back till framåt.
avgas ljudet förändras också, och det knattrar mer/högre/ låter aggressivare på tomgång i back läge.
Och jag upplever att den vibrerar mer på tomgång i ”back” men bara marginellt så det kan vara inbillning..
Gasar man lite över tomgång blir avgasljudet ”som vanligt”.
Det känns som allt började när jag startade skoten denna säsong.
Jag konserverar alltid skotern -olja i cylindrarna mm ”enligt arctics instruktion” inkl fuel stabilizer, men motorn var ändå helt ovillig att starta.
Brukar hoppa igång på max 4 drag 1:a säsongs start tidigare år.
Startade först när den fick en ”sup” i ländstifts hålen (fick upprepa det några gånger innan den startade ”ordentligt”)
Vid morgon start nu är det oftast att den startar till, sjunker i var/nästan stannar och vaknar till liv igen ibland kan den göra så 2ggr innan den går ”som vanligt.
– jag minns inte att det var så tidigare år? Har för mej att vid kall motor drog man 2-3 ggr och då gick den (punkt).
Skriver om säsongs starten, och start överhuvudtaget -kan det möjligen kan finnas samband?
Tändstiften är utbytta 2 ggr denna vinter, när den inte startade och alldeles nyss (ingen skillnad).
Jag blandade ”injektor cleaner” i bränslet när den väl startade i början av säsongen, men det förändrade inget.
tändstiften ser "normala" ut (tycker jag)
Jag har inte kollat kompression, det känns otroligt att det skulle hänt nått medan den stod konserverad över sommaren.
Och den känns lika jobbig att dra i gång som tidigare, när man ev. ska dra 3:e draget på morgonen.
Det känns som den går och varvar ”som vanligt” när man kör.
inga fel coder.
Vad tror ni problemet är, och hur konstaterar och åtgärdar jag det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Svårt fall då de inte är statiskt fel de ändrar sig hela tiden. Om den enbart skulle dumma sig då man försöker få i backen skulle jag gissa på picuppspolen för backen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Prova håll pytte lite gas, typ dra wiren 0.3mm och se om backen funkar bättre. Inte ovanligt att stoppet på spjällhuset blir slitet om maskinen gått ca300mil+.
 
Reactions: snowmad

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
ska göra det imorgon
Svårt fall då de inte är statiskt fel de ändrar sig hela tiden. Om den enbart skulle dumma sig då man försöker få i backen skulle jag gissa på picuppspolen för backen.
vilken av givarna är det för backen/ växlingen framåt bakåt?
det sitter en som läser "längst in" på svänghjulet där det är en massa induktions "tänder" finns även en tand "borta" "missing tooth" det brukar ju styra när det tänder på tex bilar och sen den givare som läser den yttre raden tänder - är bara två stycken tänder
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Prova håll pytte lite gas, typ dra wiren 0.3mm och se om backen funkar bättre. Inte ovanligt att stoppet på spjällhuset blir slitet om maskinen gått ca300mil+.
ska absolut kolla det!!!!
den har gått ++300+ mil 🆒 den fick nya original kolvar vid 500mil och har säkert gått 200-250 mil till.
vad ska tomgångs varet vara på c-tec 600:an/6000 motorn? jag hittar bara uppgifter för 4000och 8000.
….ska kolla i morgon, men jag har för mej att tomgången "i back läget" är typ 16-1700 men lite högre framåt.
lägre bakåt är jag rätt säker på.
och inte så där varva lite släpp gasen stabilt samma tomgång i nått läge som en bil eller mc, men det ska jag som sagt kolla i morgon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Reactions: snowmad

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Om man koillar på sprängskiss på svänghjulet så är de den innersta givaren som har med backen att göra. De är den som läser mot en massa tänder.
Ojoj vilka priser +240 $ blir väl typ 4-4500 svenska texron kronor :rolleyes: byta "bara för att" går bort, så då blir det att mäta.
Vad ohm värde ska de givarspolarna ha i "viloläge" (är lika bra att kolla/mäta båda)
och vad ska måttet vara mellan givare och tand? det har gått av (minst) 2 startsnören så det kan ha vispat runt "där inne! men det hände senast för 2 år sedan.
kablarna ser inte speciellt långa ut på reservdels bilden, är skarvstyckena inne i härvan i den isolering med cardborre jag såg innanför ljuddämparen.
det är halv storm här så skruva ute går bort i dag,
men jag ska karska upp mej, och sen gå ut och kolla tipset om nött gasspjälls anlag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Snöre gått av va en bra ledtråd för då kan de va så enkelt attt avståndet mellan givaren och tänder på svänghjul är för stort. Dessa givara böjer sig lätt om de trasslas in i snöret! Avståndet brukar jag sätta till 0,20-0,30mm. Ang motstånd så skla bägge givarna visa samma så jämför med frammens givare helt enkelt. Men iom att den funkar ibland så kan mätvärdet va helt ok så de är nästan omöjligt att hitta ohm fel. Du kan prova värma givaren med varmluftspistol/hårtork för att ev få fram ett fel.
De lär finnas uppsjöar med givare på blocket och skroten och de går köpa triggersple även för framdrivning och bara byta kontakt så funkar en sådan lika bra.
Men som sagt kolla om de är för stort avstånd mellan trigger och svänghjulsbulor samt att de kan va smuts på triggerns magnet typ stålflisor.
 
Reactions: snowmad

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
har nu kollat alla varianter av lite gas men det ger ingen förändring.
så nu väntar jag på bättre väder eller säsongs slut (kan skruva "inne" där den står över sommaren)..
det som infaller först får avgöra.
jag ska även ta ett komp prov då alla rotax som stannar när man lägger i backen verkar sakna komp.
MEN hoppet står till givaren (eller nån givarna).
Det skulle ju också kunna förklara varför den inte längre kall startar snyggt.
och varför den var så tjurig vid säsongs starten.
jag kommer att skriva vidare hur det går, kan ju vara nån annan som har nytta av det.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
WTF 130 psi på mag sidan 80 på pto!!!
-så då vet man vad man ska göra i vår/sommar..
1.var kan man få tag på en beg cylinder?
eller finns det nån som säljer bytes om "nikasilade" cylindrar
eller som sätter ny nikasil i den jag har?
2.förslag på bra kolvar -billigare än original men inget avkall på kvalitet.
jag har inte rivit än, men tur harr jag aldrig haft..
...så jag räknar kallt med att cylindern också är kaputt.
ska riva när det blir lite varmare då maskin nu står kallt men under.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
28830
28830
kom plötsligt ihåg att jag har "värsta" biltema usb kameran.
=Bekräftat - behöver annan cylinder!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Med risk för att bli tjatig så säger jag köp Prox kolvar de i gula kartonger. De finns så många piratkolvar med liknande namn typ snox SnoX Snopro .
De säljs av många formor i Sverige mf länder.
Nikasila cylindern ombesörjer https://www.blocket.se/annons/jamtland/nikasilcylindrar_cylinder/45539934 och han säljer prox kolvar också (tror jag)
Obs Prox är de bästa kolvarna och ringarna jag känner till men folk här på forumet har klagat på att ringstopparna kan va off i sidled någon mm. 1-2mm är mycket farligt när man har smal cylinderyta mellan bakre portarna så håll stenkoll på vart ringstopparna sitter om du köper prox ja även andra kolvar även org såklart. Jag har aldrig sett en ringstopp felplacerad på Prox men däremot Snowpro kolvar.
 
Last edited:
Reactions: snowmad

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
tack "Boost III" och "Mas såklart" nu har jag i alla fall en plan :)
"Boost III" wiseco blir förvisso lika dyrt som original (måste ju byta båda i så fall) men rent allmänt, vad har du för åsikt/erfarenhet av dom?
över reklamerade och onödigt dyra eller??
jag kommer oavsett inte köpa wiseco den här gången men är nyfiken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Undvik wiseco och wössner för de är smidda kolvar. De skär på tok för lätt i tvåtaktare därför monteras de inte i tvåtaktare från fabrik inte heller av många trimfirmor. Man måste varmköra dem extremt noga och de gäller även om man kört fast och ska iväg 5 min senare. De håller inte kvar oljefilmen så bra heller och de är är viktigt på tvåtaktare som får så lite olja. Ytstrukturen är tätare på smidd alu vs gjuten därav är gjutna kolvar bättre på att suga fast oljefilm på sig. Enda gången man kan köra smidda kolvar är om har fixat bigbore cylindrar som har udda dim för då finns inga gjutna som passar. Och vissa motorer speciellt på mc sidan har en förmåga att få kolvkjolar att spricka och då sätter man in smidda kolvar. Om man ska turbomata en tvåtaktare så effekten fördubblas kan smidda kolvar va bra för de tål mer stryk innan de spricker. Men wiseco är annars bra kolvar de har bra lager och kolvbult sam ringarna är svinbra. Wössner däremot trots att de är tyska har haft barnsjukdommar åtminstone tidigare de har säkert blivit bättre nu.
Jag brukar ju rek Prox kolvar för de har varit med längst och de är gjutna men nu såg jag kolvar på ebay som såg extremt bra ut och de hade de braiga RIK kolvringarna. Prox kan ha RIK ringar också eller annat bra märke men här såg man uttryckligen att de va rikken ringar.
Länk till Polaris sök för din maskin själv
 
Last edited:
Reactions: snowmad