REV Summit vs. IQ Switchback

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Provar väl att starta en ny tråd eftersom det blev dåligt gensvar på den gamla som jag skrev i. :)

Håller på och letar ny skoter och som det ser ut nu står det i första hand mellan summit 600-04 och en switchback 600-06. Pris och mätarsällning är i princip identiskt på dom bägge.

Har ingen större erfarenhet av någon av modellerna. Därför frågar jag nu er som har ägt eller åtminstone loggat några mil på båda maskinerna vad ni tycker? Tänker främst på köregenskaper och då i fösta hand i lössnö, led är mest transportsträcka. Skiljer det mycket mellan dom och isf på vilket sätt och till vilken maskins fördel?

Tips om ev svagheter och vad man bör kolla vid köp mottages också tacksamt! Och med all respekt, inget märkes tjafs! Jag har sökt och läst massor om resp modell men det är själva jämförelsen jag är ute efter.

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Min röst går till Summiten. Har visserligen inte om sanningen skall fram provat IQ:n som säkert är en riktigt bra maskin men...
Summit 600:an är riktig fin och känns fortfarande ganska modern. Dessutom går den riktigt bra i snön och är mycket smidig och lätthanterlig.
Jag gissar också att den tar sig fram bättre eftersom IQ:n ju faktiskt är en förlängd ledmaskin och Summiten är en "lössnöare".

Hur som helst blir du nog nöjd oavsett vad du väljer, men det gäller att få ändan ur vagnen och slå till, vi är på "dyrtid" (läs vinter) nu som dom sa i sällskapsresan...

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag å andra sidan har ingen erfarenhet av summit men kan lämna synpunkter på polarisen. Swb 600 06/07 är ingen förlängd ledmaskin utan har rmk 144okopplad boogie. Org.mattan är inget för lössnö men det blir en helt annan skoter med 44 matta. Tunneln är 155 så det är enkelt att förlänga om man ändå byter matts. Iq chassit må vara lika modernt som rev, det hängde ju medtill årsm 11, iofs förfinat under åren.

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
1-1 såhär långt alltså..

Widetrack; har du koll på vad som egentligen skiljer på SB och RMK? Är det bara värre dämpare och bredare spårvidd på SB:n? Förutom mattan då. Ser att du kör just SB 600, Är du nöjd, har allt funkat bra?

Tack för att ni tar er tid och svarar!

bredmatta

Aktiv medlem
27 apr 2011
64
0
6
Har också en SB 06 och tycker den tar sig riktigt bra i lössnön med 44 matta och för att vara så pass bred mellan skidorna är den väldigt smidig också. Efter första turen bytte jag dock skidor till slydog powderhound eftersom den var alldeles för tungstyrd original, nu går den däremot som en dröm.

Ledåkning funkar den till också med riktiga foxdämpare original, den är även bredare mellan skidorna än summiten så den inte är så vinglig.

Uttalar mig inte om summiten då jag inte provat någon.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Bred framvagn är inget plus i sammanhanget. Att summiten är vinglig är nog bara skrock. Om du har möjlighet så åk och prova maskinerna och bilda dig en snabb uppfattning. Tror inte du kommer ångra dig vilken du än väljer då en skoter är bättre än ingen skoter.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
1-1 såhär långt alltså..

Widetrack; har du koll på vad som egentligen skiljer på SB och RMK? Är det bara värre dämpare och bredare spårvidd på SB:n? Förutom mattan då. Ser att du kör just SB 600, Är du nöjd, har allt funkat bra?

Tack för att ni tar er tid och svarar!
Japp, det är en rmk 144 med bredare framvagn och värre dämpare. Har inte haft några bekymmer förrän nu då jag fått byta kolvar och en giljotin. Men den har gått 980 mil så...

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Tackar återigen för alla svar! Hade fått för mig att det är två ganska likvärdiga maskiner och den teorin verkar ju stämma. Visst hade det vart önskvärt att få provköra under realistiska förhållanden men man bor tyvärr i fel halva av landet så utbudet inom vettigt avstånd är ganska begränsat..

För tillfället är summiten uträknad då det aktuella exemplaret visade sig vara bättre i annonstexten än irl så att säga.. Och vad det gäller sb:n kommer vi inte riktigt överens om priset. Har ingen direkt panik så the search continues!

När man ändå har er uppmärksamhet, kan man få krångla till det ytterligare och fråga hur en äldre Edge RMK 600/700 står sig mot de två tidigare kandidaterna? Tråkigare körställning naturligtvis men i övrigt?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har en edge rmk 600 05 och nu i vinter så köpte pappa/brorsan en rmk 800 03. jag tycker dom är ganska fina att köra bara man får på en styrhöjjare, har de på min men på 800 så är de original och det blir lite lågt. sen sitter man ju ganska lågt på dom också men finns ju dynor från pro-x som är högre om man nu skulle vilja ha en högre. men min 600 så har jag kört 180 mil med nu och inte behövt byta ett stift, har bytt en rem då jag hade nyköpt den för att den gamla såg gammal och torr ut, inte för att den gick sönder och har väl kört snart 170 mil med den "nya" remmen, körde lungt dom två första milen sen blev det till att börja plåga och den ser inte dålig ut än. dock så kom det ut en liten trådbit från den igår men skar bara bort den och har nu kört 5 mil till och plågat och än ser den bra ut.

men annars så verkar dom klockrena, driftsäkra är dom iaf, som sagt så är det första skotern jag har haft som jag inte behövt röra en skruv i, dock är det ju den nyaste jag har ägt också. men jag tycker inte att det är ett dåligt köp om man är beredd på att det är en äldre maskin och inte den moderna körställningen,

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Jo, styrhöjare och annan dyna känns ju som nödvändiga uppdateringar på gammelchassin. Men o andra sidan skiljer det ju ca 10k mot en IQ/REV..

Vi får väl se vart det här slutar, tack till er som har svarat iaf och fyll gärna på med mer info!

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Kör själv en rev summit och tycker att den är jävligt smidig. Har bara haft den några veckor och känns som att den aldrig sätter sig i annat än träd :) Är riktigt nöjd med den. Men det är visserligen en 800 men rev chassiet är grymmt och känns fortfarande modernt även fast det är 8år sen det började ersättas mot xp :) Har inte så mycket att säga om polarisen då jag inte haft nån. Men känns som att om du vill ha en pudermaskin så är summiten ett bättre val. Om du inte skulle hitta en SB med högkams matta då är de nog rätt så likvärdiga i snön:) Körde förut en en rev renegade 600sdi och även med den så hängde jag med mina kompisar som körde xp summit och iq rmk 600. Fick kämpa betydligt mer med den men den kom fram iallafall:)