Rev 800 tvekar vid gaspådrag

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Tjena

Har nu köpt mig en ski doo rev som jag har haft i några veckor men jag har märkt att ifall man trycker fullt så tvekar den ibland och bluddrar lite snabbt men om jag håller en 1/3 gas och trycker på så svarar det direkt för det mesta.
jag provade köra med halv chock i och då funkade det hur bra som helst men då surar den om man ligger och fiskör.
Den har även en tendens till att tomgången hänger sig vid 3500rpm och kan även skjuta lite avgassmällar.
Kan de vara skit i/för små lågfartsmunstycken?

vart lite otydligt kanske men hoppas ni förstår :)

EDIT: skotern är en 05 med powertek motorn

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
börja med att kolla igenom förgasarna skulle mycket väl kunna vara igensatta lågfartaare. kolla även insugsgummina som är ski-doo:s storsäljare =)

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Okej tack, ja insugsgummina är nybytta men ska gå ut och kolla munstyckena.
Någon som har något bra tips på hur man kommer åt munstycken lätt eller är det att ta lös förgasarna helt som gäller?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Du ska ta ur förgasarna helt. För munstyckena är bara en del.
Du ska kolla igenom ALLT!
spola bromsrengöring/tryckluft i varenda litet hål du hittar och se så det inte sitter igen någons stanns. sedan kontrolerar du så det är rätt munstycken nålar nålinställning bränsleskruvar mm.

Inte säkert du kan se något direkt fel men spola igenom och blås igonom alla kanaler i förgasaren så hjälper det offta även fast du kanske inte ser smuttsen.

Så brukar det ligga ca en halv variatorrem i trottel husena =)
Vilket inte är någon katastrof men kan vara skönt att städa ur ändå.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tipps var rädd om packningarna till locken över trottelhusen dom kostar 250kr styck...helt sjukt. sa bara jag ville ha 2 stycken då bestälde han det sen ville han ha 500kr för dom 2 men dom fick han fan behålla:)

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Har varit ute och rengjort förgasarna nu och samma problem kvarstår, den tvekar vid gaspådrag och tomgången hänger sig vid 3500-4000 rpm. Kan de ha något att göra med DPM'en ?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
onte omöjligt. Testa att dra av dom 2 tunna slangarna från DPM dosan då går den som an vanlig utan höjdkompensering alltså fetare.

Hur ser stiften ut?

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Okej, behöver jag plugga slangarna eller nipplarna ur förgasarna eller räcker det med att dra ut slangarna bara?

Stiften ser fina ut, gylen brun hinna på båda två, stiftet på variator sidan var kanske lite ljusare färg på

SFT

Medlem
14 feb 2012
10
0
1
umeå
kolla lågfarten är rätt säker på att det sitter 17,5 munstycken på din maskin så bestycka upp den till 20 så har du borta problemet med att den ligger högt på tomgången när du släpper gasen
gjorde det på min summit och har inte det problemet längre ;)