Rev 800 03a startar ej...

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hej.
Jag köpte nya stift igår till skotern. br9nånting, enligt rek tabellen iaf.
Den vart då väldigt segstartad och surade ner sig, bytte tillbaka till gamla stiften, br8 iställer för 9., då startate den och gick som den skulle, körde 1,5 mil igår och den gick bra. Kom hem och slog av den och startade den några gånger och startade på första rycket. imorse så är den helt död. Typ var 6-7 drag så tänder den precis när motorn stannar så det säger pöff bara. tagit ur stiften och dragi ur motorn, blåst rent stiften, bytt stift, bytt stift igen, dragit så jag har blåsor i händerna.

VAD fan kan det vara för fel? så jävla less på att skruva när man vill åka.
Vore jävligt tacksam om jag fick svar på vad det kan va för fel..
Mvh Daniel

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Kolla så du inte köpt fel stift. Det ska vara BR9ECS5 med 0,5mm elektrodavstånd. Har du köpt något annat standard stift med 0,8mm eller ända upp till 1,1mm elektrodavstånd så kan statorn ha gått sönder för dig.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Iom att du gick ner till ett varmare stift så får du liknande effekt som att bestycka ner motorn och stanna på 9stiften.

dina tidigare 9 och 8 stift är de alltså BR9ES och BR8ES?

när jag var jmf BR9ES och BR9EYA så har EYA stiften gett varmare förbränning, stiften blir vitare.

Hur länge har maskinen jävlats för dig?
Varför bytte du stift?

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Problemet med rotaxmotorer är att dom är försedda med undermåliga statorer och en bristfällig lösning på problemet är att använda stift av ädlare kvalitet och med mindre gnistgap 0,45-0,5mm. Jämför originalrekommendationen i handboken och på ngks hem sida så ska du få se.
http://www.ngk.se/templates/ngkVehicle.aspx?id=115
Pressmeddelande från bombardier har gått ut om detta.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Iom att du gick ner till ett varmare stift så får du liknande effekt som att bestycka ner motorn och stanna på 9stiften.

dina tidigare 9 och 8 stift är de alltså BR9ES och BR8ES?

när jag var jmf BR9ES och BR9EYA så har EYA stiften gett varmare förbränning, stiften blir vitare.

Hur länge har maskinen jävlats för dig?
Varför bytte du stift?
stiften som satt i, och som maskinen körts på väldigt länge är BR8ECS, nu köpte jag BR9ECS.
ja den har jävlats sen igår, alltid startat och gått bra förut.
mvh

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. enl NGK´s hemsida så är det alltså enbart tillåtet att använda Resistor, R, Stift?
föör att?

Vad har du för bestyckning i förgasarna?

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
.. enl NGK´s hemsida så är det alltså enbart tillåtet att använda Resistor, R, Stift?
föör att?

Vad har du för bestyckning i förgasarna?
520main och 17,5 lågfart, jag har ju haft så länge så jag tycket det är konstigt om det ska ha betydelse nu först..