Rev 800 -03 när börja ta en titt på motorn

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Hej, jag har en rev 800 -03 som det aldrig varit några problem med. När man läser andras trådar så hör man mkt om motorhaveri på 800 motorerna och att dom ofta "kan vara lätta att haverera". Min har snart gott över 450 mil och jag undrar när man ska börja kolla kolvar, vevaxel, lager osv.? Hellre kolla igenom skotern och byta delar innan det blir skrot av den och man måste byta grejjer då. :eek:hwell:

Så själva frågan: när man ska börja kolla kolvar, vevaxel, lager osv.?

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Jag skulle nog göra en översyn vid ungefär 500 mil, byta kolvar och kika om det är fett kvar på de förfettade lagren och byta packboxarna. Hade en summit 800 -01 som hade fett kvar efter 1100 mil så det kan funka utmärkt i ytterligare 500 mil, men jag har en 03 själv och kommer att fixa med den när jag kört 500 mil, bättre safe then sorry blir jobbigare om allt rasar. Du borde väll klara dig till sommaren om kompet är jämt på båda cylindrarna och du inte kan se massa utslungat fett bakom variatorn, Då har man ju något kul att pyssla med i den äckliga sommar värmen medans man väntar på nästa säsong.

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
..och jag skulle inte kört en meter till :) tror alla har olika uppfattning. Men absolut max 500mil! Då har du tur om packboxen bakom variatorn fortfarande är hel och om du har fett kvar i lagren. För att inte tala om kolvarna som bör va rejält utmattade vid dom miltalen.